Jul 02, 2020

БІЗНЕС: Volodymyr Kostiuk: “We have increased our R&D budget from UAH 350 million to UAH 400 million.”

Article in the original language:

В попередні роки фармацевтичний ринок України демонстрував двозначне зростання. БІЗНЕС поцікавився у керівництва компанії “Фармак”, як криза вплинула на діяльність компанії та її плани розвитку

— З якими найбільшими викликами зіткнулась компанія “Фармак” через пандемію COVID-19 та як ви їх долаєте?

— “Фармак” був готовий до вирішення проблем, які ви­никли під час коронакризи. Ми багато інвестуємо як у розвиток нашого виробничого потенціалу, так і в IT-ресурси, для того щоб ефективно планувати, управляти та аналізувати дані. Наприклад, ще восени 2019 р. ми вирішили провести першу нараду керівництва в онлайн-режимі. Тоді директори схвально оцінили ефективність формату з точки зору економії часу, втім, зауважили, що їм не вистачало особистої присутності та відчуття один одного. Цей досвід став у нагоді за півроку.

Ще за декілька тижнів до офіційного запровадження карантину ми розуміли, що він неминучий, тож почали вживати заходів — зменшили кількість відряджень, скасували навчання. Ми намагалися і рекомендували нашим співробітникам перейти на дистанційні зустрічі та наради.

Коли ж в Україні було оголошено карантин, компанія одразу перевела майже 500 людей на дистанційну роботу. Наші IT-спеціалісти оперативно організували доступ працівників до корпоративних систем. Ми додали більше користувачів до хмарних сервісів та почали активніше використовувати системи для дистанційної комунікації. І це виявилось дуже ефективним — ми практично не відчули, що щось не так. Зараз я дуже радію тому, як швидко та легко все вдалось.

— “Фармак” — виробнича компанія. Які зміни відбулись на виробництві?

— Так, дійсно, у нас виробниче підприємство. Із 2700 співробітників майже 500 перевели на домашній режим роботи. Решта знаходились на підприємстві, адже тут обладнання та бізнес-процеси. Це не можна виконувати з дому. Ми винайняли близько 40 мікроавтобусів для перевезення співробітників. Звичайно, ми дотримались усіх вимог: маски, обмеження за кількістю пасажирів.

Нас хвилювало, яким чином забезпечити ефективність роботи вдома. Я одразу заявив, що ми не скорочуємо людей і не зменшуємо заробітну плату. Ми платимо 100% зарплати людям, які працюють на такому ж рівні ефективності, як вони працювали в офісі. Пройшло приблизно три місяці, і я можу впевнено сказати: люди продуктивно працювали з дому та отримали таку само заробітну плату, як і до карантину.

— А як щодо попиту на вашу продукцію? Він скоротився чи, навпаки, зріс?

— Люди залишалися вдома, відкладали лікування. Тому фармацевтичний ринок, як й інші, суттєво просів. Але нам вдалося зробити декілька незапланованих експортних поставок на різні ринки. Йдеться про продукти, які потрібні для інтенсивної терапії хворим на COVID-19. Це було гарною підтримкою.

— Які це ринки?

— Це різні ринки, в тому числі добре регульовані. У нас є європейський сертифікат GMP, нашій якості довіряють, у  нас добра репутація, тому нам вдалося відправити свою продукцію за кордон. Ми пишаємось цим прикладом, адже це чудово не тільки для іміджу “Фармак” в Європі, але й для всієї України. Наші ліки — це високотехнологічні продукти з доданою вартістю. Щоб створити і продати такий продукт на добре регульований ринок, потрібно виконати стільки “домашньої роботи”, що люди, далекі від фармацевтики, не можуть навіть уявити.

— Була інформація, що “Фармак” почав випуск санітайзеру. Наскільки вдалим виявився цей продукт?

— Так, я й досі ним користуюсь. Але ми почали його випуск не для заробітку, а щоб надати людям захист. На той час у нас закінчувався власний дезінфекційний розчин для обробки приміщень на виробництві. Також компанія має квоти по спирту. Тому створення власного продукту, щоб забезпечити співробітників і виробництво, було логічним кроком.

Протягом декількох днів ми розробили дві рецептури згідно рекомендацій ВООЗ — одна для рук, а  інша — для обробки приміщень. Отримали швидку реєстрацію санітайзерів у скляних флаконах та каністрах на 10 л. Частину використали самі, частину продали з мінімальною націнкою і багато передали як благодійну допомогу лікарням і нашим партнерам. Наразі дефіциту санітайзерів немає, тож в планах виробництва цей продукт відсутній.

— А яка ситуація з ланцюгами постачання сировини?

— Ми прогнозували дефіцит постачання сировини. Також його передбачала Європейська асоціація Medicines for Europe, з якою ми активно співпрацюємо. 20% нашої сировини закуповується в Китаї, приблизно 14% — в Індії. В якийсь момент Індія закрила кордони для експорту деяких продуктів, а Китай зазнав величезних проблем з логістикою. Але оскільки ланцюжок постачання в фармацевтичній галузі доволі великий, то у нас були запаси, які дозволили працювати не зупиняючись.

— Наскільки серйозно ви переглянули подальші плани на цей рік?

— Ми переглядали їх вже двічі й будемо ще раз переглядати. Глобально наші плани не змінюються, як-от інвестувати 1,2 млрд грн. в розвиток компанії. Також наприкінці року плануємо запустити нове виробництво. Щоправда, COVID-19 трохи з цим заважає, адже через карантинні обмеження є складнощі з постачанням обладнання з Італії. Але ми з оптимізмом дивимось вперед.

— “Фармак” активно займався дослідницькими проєктами (R&D). Цього року зменшите видатки на них?

— Ні. Якщо бюджети на адміністративні, господарські витрати, на маркетинг ми скорочуємо, то потреба в бюджетах на нашу науково-дослідницьку діяльність тільки зростає. Буквально два тижні тому ми збільшили наш бюджет на R&D з 350 млн грн. до 400 млн грн. Ми віримо, що це розвиток компанії та інвестиції в майбутнє. Криза рано чи пізно закінчиться, а компанія має йти вперед. Ми дотримуємось такої стратегії.

— Чи зміниться вага експорту в обсягу продажів?

— Вона збільшиться. У 2019 р. близько 24% продажів йшло на експорт до 28 країн. Наша мета — 40%. В деякі місяці цього року експорт вже складав більше половини, а кількість ринків, де ми присутні, перевищила 30. В країнах ЄС у нас зареєстровано 37 молекул. І наразі ще сім продуктів знаходяться на реєстрації, в тому числі один — у США.

— Ми висвітлюємо заходи різних країн по підтримці бізнесу під час кризи. Чи можете поділитись прикладами?

— Можу навести приклад нашої маркетингової компанії в Польщі. Це невелика команда з 60-70 осіб. Вони заповнили звичайну заявку і вже протягом декількох днів отримали близько €700 тис. підтримки від держави — на заробітну плату, на підтримку ліквідності. Це вражає. На жаль, в Україні такої допомоги немає.

Але підтримка може бути й іншою. В  Україні сильна фармацевтика, тому хочеться, щоб галузь офіційно віднесли до пріоритетних, як це вже зробили з АПК, транс­портною інфраструктурою, курортно-рекреаційною сферою, машинобудуванням та переробною промисловістю. Сподіваюсь, що Кабінет міністрів рано чи пізно прийме це рішення, і ми зможемо розвиватись ще швидше.

 

https://business.ua/business-transformation/10586-volodimir-kostyuk-mi-zbilshili-nash-byudzhet-na-r-d-z-350-mln-grn-do-400-mln-grn

Back to Farmak in the media