Article in the original language
Що спільного, між світовими гігантами, такими як IBM (США), Ford (США), Coca-Cola (США), і українською компанією Farmak? Передусім — багаторічна історія. Усі ці компанії мають за плечима понад століття діяльності. І цьогоріч до їхнього почесного клубу приєднується Farmak — провідна фармацевтична компанія України відзначає своє 100-річчя.
Які успішні світові бізнеси існують понад 100 років
У сучасну епоху стрімких технологічних змін і зростаючої конкуренції життєвий цикл бізнесу скорочується — шлях від розквіту до занепаду стає дедалі швидшим. Зокрема, у нещодавньому дослідженні міжнародної консалтингової компанії McKinsey йдеться про те, що у 1958 році середня тривалість існування бізнесів зі списку S&P 500, куди входять найбільші публічні компанії США, становила 61 рік, а наразі — менш ніж 18 років.
Рубіж у 100 років долає менш ніж 1 відсоток компаній. Такий довготривалий успіх є ознакою ефективного управління й цінностей, що витримали випробування часом. Спільні риси таких компаній — здатність переосмислювати свою роль відповідно до викликів і змін ринку та адаптовуватися.
Приклади таких стабільних компаній зазвичай добре відомі. Вони часто стають першими у нових галузях, або змінюють їх на 180 градусів, і відкривають цей шлях іншим.
Одна з найстаріших ІТ-компаній у світі — IBM — була заснована у 1911 році в США. Вона пройшла шлях від механічних калькуляторів до хмарних технологій. Найвизначнішим фактом в історії IBM є створення персонального комп’ютера (ПК) у сучасному розумінні у 1981 році. А сьогодні IBM фокусується на штучному інтелекті, гібридних хмарних рішеннях, квантових обчисленнях та автоматизації бізнес-процесів.
Цікаво, що її керівник Томас Уотсон багато уваги приділяв корпоративній культурі і вважав, що ніщо так не мотивує працівників, як усвідомлення ними своєї високої цінності для компанії.
Наступний приклад: компанія Ford, що створена у 1903 році, вперше налагодила масове виробництво легкових автомобілів на конвеєрі. Саме це зробило авто доступними для середнього класу і змінило стиль та спосіб життя поколінь. Наразі компанія Ford продовжує розвивати електротранспорт і трансформується з класичного автовиробника у технологічну компанію.
Одна з відомих цитат засновника корпорації Генрі Форда: «Коли здається, що все йде проти вас, пам’ятайте, що літак злітає проти вітру, а не з ним». Генрі ніколи не зупинявся на досягнутому та постійно вдосконалював виробництво.
Перейдемо до компанії Coca-Cola, яку заснували ще у 1886 році. На початку, Coca-Cola реалізовувала однойменний свій винахід, як лікувальний напій в аптеках. На сьогодні це найвідоміший бренд безалкогольних напоїв у світі, представлений у понад 200 країнах.
Протягом більш ніж сторіччя компанія Coca-Cola проходила етапи активного зростання, глобальної експансії та диверсифікації продуктової лінійки — від оригінального напою Coca-Cola до сотень різноманітних брендів, включно зі звичайною негазованою водою, соками та низькокалорійними напоями без цукру. Останні з’явилися у відповідь на зміну споживацьких уподобань. Тобто історія Coca-Cola є черговим прикладом, як здатність до адаптації стає ключовим чинником довготривалого успіху бізнесу.
Farmak: 100 років лідерства по-українськи
Поруч зі згаданими вище брендами, що витримали випробування часом, гідне місце займає українська фармацевтична компанія Farmak, яка у 2025 році відзначає столітній ювілей. Це приклад українського бізнесу, який в умовах геополітичних змін, економічних криз і повномасштабної війни зберігає сталість, знаходить можливості для зростання і виходить на глобальні ринки.
Але поки перенесемося на сторіччя назад у 1925 рік. Тоді Україна перебувала в складі СРСР, де після доби війн і революцій панували бідність та спустошення. В той час в українських містах потроху з’являється електрика, транспорт, відкриваються нові фабрики.
На хвилі індустріалізації влітку 1925 року в СРСР прийняли рішення про створення першого в Україні підприємства з виробництва синтетичних лікарських засобів — Київського хіміко-фармацевтичного заводу ім. М. Ломоносова (нині – Farmak). Тоді на заводі працювали лише 54 фахівці, які виробляли хлороформ та саліцилову кислоту, а згодом і ментол, який мав широке застосування в медицині.
Київський хіміко-фармацевтичний завод ім. М. Ломоносова, 1925 рік. Фото: Farmak
Великим випробуванням для заводу стала друга світова війна. Тоді підприємство евакуювали спочатку до Ворошиловграда, потім — до Казані, а після визволення Києва у 1943 році завод повернувся і почав відновлюватися у рідному місті. Варто нагадати, що втрати для галузі були колосальні: кількість провізорів і фармацевтів становила лише 13% від довоєнних показників, а 75% аптек було знищено.
У другій половині XX століття завод став новатором у радянській фармацевтиці: запустив виробництво популярних лікарських засобів: для лікування захворювань серця та для лікування гострого риніту у 1960-х, вивів продукцію на експорт у понад 20 країн у 1970-х.
Київський хіміко-фармацевтичний завод ім. М. Ломоносова, 1970-ті роки / Farmak, 2025. Фото: Farmak
У 1991 році завод став акціонерним товариством Farmak. У 1995 році посаду генеральної директорки підприємства обійняла Філя Жебровська (нині голова Наглядової ради Farmak). Під її керівництвом компанія увійшла в період масштабних трансформацій. Завод почав змінювати свою стратегію в напрямку виготовлення готових лікарських засобів, а не діючих речовин. Переломним моментом стало налагодження виробництва генно-інженерних інсулінів у партнерстві з американською компанією Eli Lilly.
Біотехнологічна лабораторія, Farmak, 2025. Фото: Farmak
З 2010 року компанія стала лідером фармацевтичного ринку України і досі утримує цю позицію.
Черговим випробуванням для компанії Farmak стало повномасштабне вторгнення росії в Україну. Тоді у 2022 році компанія втратила центральний склад із продукцією і матеріалами на суму 1,5 млрд грн. Але попри збитки і випробування, підприємство продовжує інвестувати в інновації, підтримувати українців і розвиватися на міжнародному ринку. Наразі Farmak постачає продукцію у понад 60 країн світу, має 11 представництв та маркетингово-дистриб’юторських компаній в Узбекистані, Казахстані, Киргизстані, В’єтнамі, Польщі, ОАЕ, Швейцарії, Великій Британії, Молдові, Чехії, Словаччині.
Що ж об’єднує відомі компанії зі столітньою історією?
Виробництво ліків у небулах, Farmak, 2025. Фото: Farmak