Наш департамент, як і всі департаменти Компанії, працює за принципами відкритості й прозорості. Ми не будуємо та не вибудовуємо репутацію Компанії, ми маємо на меті розповісти про те, що вже є створеним.
Репутація «Фармак» формувалася роками за рахунок успішних чесних взаємин з партнерами, з людьми, які працюють у Компанії, з учасниками соціальних проектів, з органами влади тощо. Завдання PR-служби – донести ключові повідомлення до широкої аудиторії, розказати про те, як ми працюємо. Ми маємо бути якомога більш відкритими, якомога більш комунікабельними. І схоже, нам це вдається. У 2018 році ми посіли перше місце у репутаційному рейтингу фармацевтичної галузі*. Тоді до уваги брались компанії, що здійснюють свою діяльність в Україні. Цьогоріч зайняли друге. Проте, слід уточнити, що при укладанні нинішнього списку лідерів до уваги брали не лише українські, а й європейські компанії (причому оцінка здійснювалась як за їхньою роботою в Україні, так і в Європі). Тому навіть друге місце – це також дуже й дуже високий показник.
Є таке прислів’я – який піп, така й парафія. Коли Голова Наглядової ради і керівництво дотримуються цінностей відкритості й прозорості, ця настанова «пронизує» всі структурні підрозділи. І PR-відділ це з великим задоволенням підтримує, адже розділяти такі цінності приємно, працювати над їх просуванням – цікаво.
Особисто мені ідея просування самої ідеї «білого» бізнесу видається дуже привабливою. Переконана, це може бути так само важливим для піарників інших компаній, як і для нас. Можливо, об’єднавши зусилля та створивши коаліцію, ми могли б спільно просувати меседжі про те, що «білі принципи перемагають». Думку про те, що коли ми хочемо мати сильну державу з потужною економікою, бізнес має бути чесним і прозорим. Разом поширюючи таку ідею, ми зрештою прийдемо до того, що «білі» стандарти стануть у майбутньому must have для всієї нашої галузі
Взаємодія з журналістами спирається на наше кредо – прозорість і відкритість. Ми чудово усвідомлюємо, що ЗМІ – це наші партнери у формуванні громадської думки. Для журналістів ми – Компанія з людським обличчям. Вони завжди знають, до кого потрібно звернутися, якщо виникають питання, вони знають усіх нас особисто. Ми регулярно знаходимо актуальні приводи для спілкування, створюємо унікальні заходи. Їхнє завдання в жодному разі не обмежується формуванням лояльного ставлення до нас. Ми залучаємо цікавих спікерів, запрошуємо представників ЗМІ на наші заходи для того, щоб вони мали можливість підвищити свій рівень обізнаності щодо фармацевтичної сфери, щоб вони краще розуміли галузь, більш впевнено орієнтувались у сучасному ринку та знали, які інструменти можуть покращити ситуацію на ньому.
А крім того ми організовуємо заходи, які не є пов’язані безпосередньо з нашою професійною діяльністю й радше є спрямованими на розвиток особистісних якостей. Так, наприклад, до 8 Березня ми підготували поетичний вечір, запросили блискучу авторку – і журналісти були у захваті. Адже подібні івенти, на яких можна розслабитися й поспілкуватися в неформальній обстановці, так само корисні, як і робочі зустрічі – вони дарують творчий заряд.
І звісно ж, ми регулярно проводимо зустрічі журналістів з нашим керівництвом. Це також допомагає ретранслювати наші корпоративні цінності в широкі маси та розповісти про те, як і чим живе Компанія, куди вона рухається, що планує здійснити в майбутньому.
А якщо у ЗМІ виникають питання щодо можливих кризових моментів-тут теж немає іншого шляху, крім відкритості. Якщо є запит на інформацію, яка хвилює громадськість, не можна відмовлятись чи ховати голову в пісок. Теми, які турбують людей, потрібно проговорювати. В цьому й полягає функція PR-департаменту.
Проте не все в інформаційному полі відбувається згідно з тими ж настановами, які сповідує «Фармак», тобто чесно і відкрито. Насамперед, коли йдеться про «чорний» піар, необхідно розуміти: така діяльність ефективна лише тоді, коли вже немає надії ні на що інше. Конкуренти вдаються до наклепницьких повідомлень у тих випадках, коли не бачать більше жодних інших способів перемогти. І в цьому контексті для нас поява «чорного» піару – такий собі хороший знак, який лише підкреслює нашу силу.
І в низці випадків боротися з «чорним» піаром не варто, бо це означало б стати на той же низький рівень, на якому діють замовники неправдивих повідомлень, тобто – самим забруднитися. Жодний «чорний» піар не базується на фактах, які можна довести. Це, як мильна бульбашка, котра лускає, коли діло доходить до правдивих повідомлень та фактів.
Нещодавно цьому був яскравий приклад. Наші недоброзичливі гравці ринку почали стверджувати, нібито один із лікарських засобів Компанії є недієвим. У деяких виданнях з’явилися публікації від псевдо-лікарів, які заговорили про те, що цей лікарський препарат не працює. Що робити в такому випадку? Діяти в рамках правового поля. Ми подали до суду й виграли його. Видання, яке поширило неправдиву інформацію, розмістить спростування. Ми змогли показати людям, що думка, озвучена на замовлення, була хибною, залучили експертів, які особисто проводили дослідження лікарського засобу й мають підстави впевнено стверджувати, що це ті ліки, які працюють, до речі, на відміну від багатьох інших, які присутні на ринку. Ми показали, хто дійсно вартий довіри, й побороли «чорний» піар.
Ми намагаємось завжди вчасно реагувати на запити суспільства та максимально оперативно доносити потрібну інформацію до спеціалістів і широких кіл громадськості. Повсякчас працюємо в інформаційному полі, потрібно бути справжнім інкубатором сенсів, ідей, контентів. Удосконалювати PR-політику непросто, але ми завжди ставимо перед собою дуже високі планки. І якщо в якомусь із проектів нам не вдається відразу досягнути запланованого, ми дуже ретельно розбираємо цю ситуацію. Бо неможливо бути успішним тоді, коли ти не помиляєшся і не працюєш над власними помилками. Якщо ж це робити, то все вийде і в майбутньому успіх обов’язково прийде.
Безумовно потрібно увесь час думати наперед. Успішна робота PR-служби залежить від стратегічного мислення. Потрібно бачити можливий розвиток на кілька років наперед, прораховувати дії. Необхідно вгадувати настрої, відчувати людей, прогнозувати, що відбуватиметься на ринку, аналізувати зміни в суспільстві, усвідомлювати, що є цікавим сьогодні, й припускати, що буде актуальним завтра. Загалом, потрібно бути в тренді, а для цього – планувати, вдосконалюватися, підвищувати рівень знань.
Тож PR-служба має бути багатофункціональною, системною та живою, тобто такою, що постійно розвивається. Це люди, які безупинно спрямовані в бік нових горизонтів та звершень. Бо тоді, коли у фахівця зникає прагнення до нових знань, він перестає бути хорошим спеціалістом.
* За даними сайту «Репутационные активисты»