У середині 2025 року запрацює побудований з нуля завод Farmak в іспанській Барселоні, розповідає директор із трансформації компанії Дмитро Шапкін. За його словами, до кінця року завершиться будівництво виробничого майданчика. Завод спеціалізуватиметься на виробництві складних інʼєкційних продуктів: анестезії, ліків проти захворювань серцево-судинної системи, антипсихотичних препаратів.
На іспанському заводі працюватимуть лабораторії аналітичного та мікробіологічного контролю та R&D лабораторія для розробки і тестування нових лікарських засобів.
«Міжнародні активи обʼєднуємо під брендом Farmak International, а штаб-квартиру зареєстрували в Швейцарії», – каже Шапкін.
Чому Farmak почав активну міжнародну експансію і скільки готовий на це витратити?
Вихід Farmak у ЄС
Український фармринок не належить до найбільших у світі, якщо компанія хоче зростати, то має виходити на інші, говорить Шапкін.
«Ми спроможні виготовляти майже 2 млрд таблеток на рік, 150 млн ліків у ампулах, однак у 2023-му продали значно менше, тому експансія – це вимушений захід, щоби зберегти робочі місця та завантажити виробництво в Україні», – розповідала співзаснновниця Farmak Філя Жебровська Forbes Ukraine у липні 2024 року.
Український фармринок зростає повільно, свідчать дані аналітичного дослідження «Фармацевтична галузь 2023», проведеного «Дарницею», Proxima Research і Top Lead. У грошовому вираженні обсяг ринку лікарських засобів у минулому році зріс на 9,4%, до $4 млрд, проти 2022-го. У натуральному вираженні обсяг роздрібного ринку також незначно збільшився: на 4 млн грн, до 849 млн упаковок, у 2023 році.
Що дасть міжнародна експансія «Фармаку»? «Ми отримали доступ на ринок, готові маркетингові команди і зараз доповнюємо їх продуктами, які дадуть змогу успішно продавати ліки в ЄС», – каже Шапкін.
Придбані маркетингові компанії добре розуміють місцеву специфіку, споживчі звички, культурні відмінності та вимоги регуляторних органів, каже засновник Агентства медичного маркетингу Юрій Чертков.
«Разом із запуском заводу в Іспанії це наблизить Farmak до споживача в ЄС, полегшить логістику та знизить витрати», – вважає Чертков. Площа заводу сягне 1800 кв. м, виробничі потужності – 30 млн од. ліків у шприцах та 15 млн од. – у флаконах на рік, зазначає Шапкін.
Скільки «Фармак» інвестує в закордонні ринки?
Хто ще з українських фармвиробників інвестує в закордонні активи?
«Ми плануємо побудувати таку ж Biopharma з мережею плазма-центрів, науковими центрами R&D, роботою пацієнтських організацій, екосистемою донорства – в Румунії», – розповідав у травні 2023 році власник фармацевтичної компанії Biopharma Костянтин Єфименко.
Станом на початок жовтня 2024 року Biopharma придбала землю в румунському місті Орадя. Завод розташовуватиметься на площі 8000–10 000 кв. м, каже Forbes Ukraine Костянтин Єфименко.
Ціна експансії
Інвестиції Farmak у завод в Іспанії становлять €30 млн, повідомив Шапкін. Це здебільшого власні кошти групи компаній Farmak, уточнив він.
Для купівлі фармацевтичної компанії Symphar у Польщі «Фармак» отримав від ЄБРР у березні 2024 року кредит у €22 млн. Ці кошти також підуть на модернізацію ІТ-системи. Точну вартість угоди Шапкін не назвав.
Купівля Symphar могла коштувати $15–20 млн, підрахував керівник аналітичного відділу Concorde Capital Олександр Паращій.
Інвестиції в компанії у Словаччині, Чехії, Великій Британії Шапкін також не озвучує. «Ми купили їх за ринковою вартістю», – говорить він.
Придбання маркетингових компаній може обійтися в кілька десятків мільйонів євро, залежно від їхньої спеціалізації та розміру, каже Чертков.
Паращій вважає, що A&S Pharma Holdings могла коштувати «дуже дешево». Вона заснована у квітні 2022 року, йдеться на британському урядовому вебсайті gov.uk. «Рік тому ця компанія звітувала як «спляча», тобто нічого не робила», – каже Паращій.
Чи вдасться закріпитися за кордоном? «В ЄС та інших країнах українські ліки вже викликають інтерес», – вважає Чертков. Причини – якість і конкурентоспроможна ціна. Самої лише якості недостатньо, уточнює він. Європейський ринок надзвичайно регульований, потрібна потужна стратегія маркетингу та відповідність суворим стандартам ЄС, каже Чертков.
Складнощі для Farmak – неуніфіковані портфелі лікарських продуктів, розповідає Шапкін. «Ми маємо збалансувати їх, визначити терапевтичні категорії, з якими і де хочемо бути присутніми», – пояснив він.