Будь-який бізнес — це як спорт. Можна довго тренуватися, але так ніколи і не взяти участь в жодних змаганнях. Можна зійти з дистанції прямо на старті, не витримавши конкурентного напруження. Можна виступити у змаганнях, але не досягнути високих результатів на фініші.
А можна перемагати і перемагати, бути лідером та легендою у своєму виді спорту: як Майкл Джордан — у баскетболі, як Дієго Марадона — у футболі, як Ленс Армстронг — у велоспорті чи як Мухамед Алі — у боксі.
Але, безумовно, будь-яка перемога спортсмена, навіть у одиничних видах спорту, — це цілеспрямована напружена робота цілої команди, від тренера до дієтолога.
Порівняймо, наприклад, компанію, що займається виготовленням лікарських препаратів із популярними автогонками у класі «Формула-1». Отже, сама компанія — це команда, а пілоти гоночних болідів — це препарати. Не будемо звертати увагу на те, що гонщиків у команді лише двоє, а препаратів у компанії, як правило, значно більше. Важливою є лише аналогія.
Деякі команди на початку чемпіонату, який складається з 18-ти етапів, не виділяють явного лідера серед пілотів, працюючи однаково для кожного та створюючи рівні умови. І лише в процесі сезону, залежно від результатів, які демонструє гонщик на різних етапах, можуть надавати перевагу комусь одному, кидаючи всі сили, в тому числі і другого пілота, на підтримку та досягнення переможних результатів лідера.
Хтось обирає таку тактику, коли вже на етапі вибору пілотів один є явним лідером, на якого робить ставку керівництво компанії, а другий — допомагає забезпечити перемогу у командному заліку.
Адже, крім чемпіонату між пілотами, паралельно відбувається і чемпіонат між командами. А бали у скарбничку команди приносять обидва спортсмени. І задача менеджменту розробити таку стратегію, яка дозволить досягнути максимальних результатів як в індивідуальному, так і в командному заліку.
Щоб добитися подвійного успіху, необхідно, щоб і команда, і гонщики працювали як один єдиний злагоджений механізм. Адже навіть ті, хто не цікавиться автоспортом, при згадуванні команди Ferrari одразу ж назве прізвище легендарного пілота, семикратного чемпіона світу Міхаеля Шумахера. Так само як і Міхаель Шумахер стійко асоціюється із командою Ferrari, не зважаючи на те, що свої перші чемпіонські титули він здобув, виступаючи за іншу команду.
Повернемось до фармацевтики. Є препарати, які чітко асоціюються із виробником: всі назвуть виробника Аспірину чи Віагри. А є цілі портфелі препаратів, назви яких нерозривно пов’язані з назвою компанії-виробника. Так, при необхідності назвати виробника відомих офтальмологічних препаратів Тауфон чи Пілокарпін або Тимолол чи Сульфацил, на згадку як лікарю, так і пересічному пацієнту зразу ж приходить ім’я національної фармацевтичної компанії «Фармак».
Чому ж так популярні очні краплі українського виробника? Адже кожна третя упаковка будь-якого офтальмологічного препарату, що продається в Україні, це препарат виробництва ВАТ «Фармак», про що свідчать дані аналітичної програми RMBC.
Перш за все, у збалансованості портфеля очних препаратів компанії «Фармак».
Так, препарат ТАУФОН (очні краплі, 4 %-й розчин), не має аналогів на українському ринку ні серед зарубіжних, ні серед вітчизняних лікарських засобів. Діючою речовиною ТАУФОНа є сірковмісна амінокислота таурин (гомолог цистеїну), механізм дії якої оснований на стимуляції репаративних та регенеративних процесів при травматичних ураженнях тканин ока та захворюваннях, що супроводжуються порушенням метаболізму та дегенерацією цих тканин, нормалізації функції клітинних мембран та стабілізації електролітного складу цитоплазми, гальмування синаптичної передачі (завдяки чому помірно знижується внутрішньоочний тиск).
ТАУФОН добре переноситься хворими та може потенціювати дію антиглаукомного препарату ТИМОЛОЛ (очні краплі 0,25 % та 0,5 %) — ще одного препарату виробництва компанії «Фармак». Завдяки неселективному блокуванню бета-адренорецепторів зменшується продукція та покращується відтік водянистої вологи ока: через 20 хвилин після закрапування очних крапель ТИМОЛОЛ в кон’юнктивальний мішок відбувається зниження внутрішньо очного тиску. Антиглаукомний ефект досягає максимуму через 1 — 2 години і триває протягом доби.
В арсеналі компанії «Фармак» є і препарат ПІЛОКАРПІН (очні краплі, 1 %-ий розчин) — м-холіноміметик, який давно і широко застосовується в офтальмології. Терапевтичний ефект обумовлений здатністю ПІЛОКАРПІНу зменшувати виробку водянистої вологи та в той же час збільшувати її відтік з передньої камери ока (завдяки розширенню її кута та збільшенню проникності трабекулярної зони), знижуючи внутрішньо очний тиск. Це дозволяє використовувати його для пацієнтів з відкритокутовою та закритокутовою глаукомою, в тому числі при гострих нападах глаукоми.
Серед антибактеріальних засобів для місцевого застосування слід, перш за все, відмітити СУЛЬФАЦИЛ (очні краплі, 200 мг/мл та 300 м/мл), давно і добре відомий споживачам як альбуцид. Препарат успішно і широко застосовується для лікування інфекційних захворювань переднього відділу ока — гнійних виразок рогівки, кон’юнктивіту, кератиту, блефариту, при стані після видалення інородного тіла. Про високий профіль безпеки препарату говорить той факт, що про протягом довгих років в пологових будинках для профілактики гонококового ураження очей — бленореї — новонародженим за спеціальною схемою закрапують СУЛЬФАЦИЛ.
Ще один ефективний антибактеріальний засіб — ЦИПРОФАРМ ® (очні краплі, 0,3 %-ий розчин). Діюча речовина ципрофлоксацин (похідна фторхінолонів) інгібує ДНК-кіназу всередині мікробної клітини, перешкоджаючи дуплікації, транскрипції та реплікації бактеріальних ДНК та РНК: мікробна клітина гине під бактеріостатичним впливом препарату. Таким чином, ЦИПРОФАРМ ® проявляє бактерицидний ефект по відношенню широкого спектра патогенних мікроорганізмів — грам позитивних та грам негативних, аеробних та анаеробних. Завдяки такому механізму дії ЦИПРОФАРМ ® має ще одну важливу перевагу — лише у деяких штамів бактерій розвивається резистентність до препарату.
Для усунення запальних та гіперергічних реакцій в асортименті продукції компанії «Фармак» є синтетичний глюкокортикоїдний препарат ФАРМАДЕКС ® (очні краплі, 0,1 %-ий розчин). Діюча речовина препарату ФАРМАДЕКС ® — дексаметазон, який в офтальмології широко застосовується для лікування негнійного та алергічного кон’юнктивіту, блефариту, блефарокон’юнктивіту, кератиту, кератокон’юнктивіту без пошкодження епітелію, іриту, іридоцикліту, епісклериту, склериту, запальні процеси після травми ока або хірургічних втручань.
Для профілактики та лікування алергічних захворювань успішно використовується препарат крогліцієвої кислоти КРОМОФАРМ ® (2 %-ні очні краплі та назальний спрей). КРОМОФАРМ ® високоефективний при почервонінні, підвищеній сльозоточивості, відчутті печіння внаслідок дії алергенів. КРОМОФАРМ ® не чинить системної дії. Використання КРОМОФАРМу ® можна поєднувати із прийомом антигістамінних препаратів системної дії.
Позитивний досвід застосування у препарату ТРОПІКАМІД-ФАРМАК ТМ (очні краплі 0,5 % та 1 %-ні розчини) — мідриатика, ефект якого обумовлений м-холіноблокуючою дією. Викликає короткочасний мідріаз та параліч акомодації. В значно меншій мірі, ніж атропін, впливає на рівень внутрішньоочного тиску. Використовується з діагностичною метою для дослідження очного дна, стану кришталика та визначення рефракції, а також у терапевтичних цілях для попередження виникнення задніх синехій при лікуванні запальних захворювань очей (ірит, іридоцикліт).
Крокуючи в ногу з часом та відповідаючи на запити ринку, компанія «Фармак» випускає нові офтальмологічні препарати. Так, вже у 2-му кварталі 2008 року з’являються вперше на Україні зареєстровані як лікарські засоби препарати гіалуронової кислоти ГІАРАЛ ТМ та ГІАРАЛ ПЛЮС ТМ у формі шприців для інтраокулярного введення двох концентрації 10 мг/мл та 15 мг/мл, які застосовуються при хірургічних втручаннях в офтальмології. Гіалуронат натрію, який входить до складу препаратів ГІАРАЛ ТМ та ГІАРАЛ ПЛЮС ТМ, має природне походження, є ендогенним для ока, за рахунок чого відіграє певну роль у загоєнні ран рогівки. При офтальмохірургічних втручаннях висока в’язкість препарату дозволяє створювати та підтримувати простір в передній камері ока та розтягувати капсулу кришталика, при цьому зберігається добра видимість та біологічний захист.
Названі лікарські засоби можна використовувати для лікування найширшого спектра захворювань, що зустрічаються в практиці лікаря-офтальмолога. Усі очні препарати компанії «Фармак» відрізняються доступною вартістю і зручністю та функціональністю упаковки: краплі випускаються в поліетиленових флаконах із зручним крапельним пристроєм та не потребують застосування скляних піпеток. Немаловажливою характеристикою офтальмопрепаратів, що випускаються ВАТ «Фармак», є також хімічна стабільність розчинів, що досягається завдяки сучасній технології виробництва: після розкриття флакона їх можна використовувати 28 — 30 днів.
Наші препарати-боліди такі різні. Деякі з них вже не потребують надмірної опіки з боку команди і давно заслужили статус «легенди в своєму виді спорту», деяких треба активно «вести» протягом усього періоду гонки. Але, безумовно, кожен з офтальмопрепаратів, що випускаються компанією «Фармак», — це гонщик, що жене до фінішу та вносить свої переможні бали до загальної перемоги у командному заліку в офтальмології.
Саме тому фармацевтична компанія «Фармак» вже протягом тривалого часу впевнено тримає офтальмологічний Кубок конструкторів у своїх руках та зберігає статус національного офтальмологічного лідера.