Мені дуже приємно відчувати себе часткою Компанії, де всі процеси відбуваються відкрито, де кожен без винятку працівник отримував і отримує «білу» зарплатню. Ця прозорість дає нашим колегам упевненість у завтрашньому дні, а Компанії в цілому дозволяє бути одним із лідерів серед українських роботодавців. Як громадянин, пишаюся тим, що сплатив податки. Переконаний, такий свідомий вибір Компанії притягує до неї працівників, які є чесними громадянами і також діють свідомо. Вважаю, що наше завдання на майбутнє – не сходити з обраного прямого шляху та подавати приклад усім іншим.
Колосальну роль відіграє прозорість у діяльності «Фармак» на зовнішніх ринках і встановлення взаємовигідних відносин із закордонними партнерами. В багатьох країнах встановлена дуже строга регуляція щодо прозорості та антикорупційності, тож тоді, коли йдеться про партнерство з великими міжнародними фармацевтичними компаніями, вони шукають в Україні тих, на кого зможуть повністю покладатися. На жаль, таких компаній в Україні небагато, «Фармак» є радше винятком. Нам партнери довіряють і сприймають як надійного представника фармацевтичної галузі, співпраця з яким мінімізує імовірність виникнення ризиків.
У нашій діяльності застосовується дуже багато моделей ведення бізнесу, де ми говоримо про profit sharing – участь у прибутках, чи net selling price – чисту ціну продажів. Ці показники беруться зі звітності Компанії, і якби партери не розуміли, якими є прибутки «Фармак», яку маржу отримує Компанія, вони не стали б пропонувати спільні проекти. Без прозорості немає співпраці!
Безумовно Ця категорія є визначальною й тоді, коли йдеться про інвестиції. Те, що ми можемо залучати у ролі кредиторів такі потужні фінансові установи, як Європейський банк реконструкції та розвитку, багато про що говорить.
Роблячи висновок про прозорість діяльності «Фармак» іноземні партнери спираються, наприклад, на результати аудитів «Фармак», що здійснює Deloitte Touche Tohmatsu, яка входить у «велику четвірку» аудиторських компаній у світі. Наш PL management, тобто загальноприйняте в міжнародному бізнесі управління продажами та прибутковістю, є абсолютно прозорим. Це гарантує нам довіру партнерів та дає змогу працювати з країнами Європейського Союзу, Сполученими Штатами Америки, Австралією.
Аудити Deloitte Touche Tohmatsu не єдиний чинник, що впливає на репутацію Компанії.і. Це лише один із інструментів, який підтверджує те, що компанія працює прозоро. А репутація складається з безлічі таких звітів, вона формується тоді, коли прозорість підтверджується рік за роком. І репутація стає саме тим ресурсом, що дозволяє розпочинати співпрацю з провідними транснаціональними фармацевтичними компаніями.
Міжнародні компанії також проводять перевірки потенційних партнерів. Така практика, наприклад, є у нашого американського партнера Eli Lilly and Company, яка регулярно проводить аудити. У неї дуже чітко прописана власна політика щодо запобігання хабарництву та корупції, тож працювати із непрозорим партнером вони не будуть. Здійснюючи аудит, представники цієї компанії перевіряють не лише її безпосередню діяльність, а й уважно моніторять увесь топ-менеджмент компанії-партнера, щоб упевнитися, що менеджмент діє прозоро. Це дає свої переваги у стратегічному партнерстві.
Сьогодні «Фармак» готується до аудиту американського регуляторного органу Food and Drug Administration. Це подія великої значущості. Для мене особисто – це найамбітніше з наших починань. Це проект довжиною у кілька років, з інвестиціями у кілька мільйонів доларів. Сьогодні ми здійснюємо безпрецедентні кроки з підготовки до проходження інспекції FDA. В Україні ще жодна фармацевтична компанія не проходила такої перевірки, ми будемо першими. І це дуже непросте завдання, адже експертів відповідного рівня в Україні немає. Проведення експертизи для проходження перевірки FDA вимагає кооперації із закордонними партнерами на кожному з етапів. Тісна співпраця розпочалася з генерації ідеї разом з фахівцями зі Сполучених Штатів, потім була підготовка досьє та підготовка виробництва до проходження перевірки FDA, що відбуваються з допомогою закордонних консультантів… Цього року заплановано подачу на реєстрацію у FDA першого продукту, ще два – у подальших планах.
Окрім, виходу на ринок Сполучених Штатів Америки, у разі успіху ми відчуємо, як піднявся наш статус в очах усіх партнерів. Адже відповідність вимогам FDA – це найвищий рівень якості, і всі гравці фармацевтичного ринку це дуже добре розуміють. Партнери знатимуть: працюючи разом з нами, вони матимуть мінімальні ризики щодо якості. Нами й на сьогодні досягнуто чимало, ми й нині є одними з лідерів серед виробників в Україні за кількістю європейських сертифікацій GMP. Але тоді, коли вдасться пройти інспекцію FDA, ми впевнено зможемо сказати – це квінтесенція наших зусиль у боротьбі за максимальну якість.
Структури, відповідальні за інноваційні проекти, – це технічна Дирекція та Дирекція з розвитку бізнесу. Очолювана мною служба береться за певний продукт, продумує всі його нюанси від ідеї до впровадження, все описує та подає на розгляд портфельного комітету. Якщо приймається рішення про доцільність розробки, технічна Дирекція розробляє лікарський препарат і впроваджує у виробництво. Потім продаємо, Служба маркетингу та продажів – відповідає за продажі в Україні та на території СНД, ми – за решту експорту. Звісно, прийняттю рішення про новий продукт передує ретельна аналітична робота. У нас є бази даних, де зібрано інформацію щодо кожної молекули, щодо того, як вона продається у кожній країні світу. Відділ стратегічного розвитку здійснює аналіз кожного з ринків. До нас же звертаються й партери зі своїми пропозиціями, які потрібно розглянути й опрацювати. Завдання бувають дуже різними – інколи потрібно швидко розробити і зареєструвати локальний продукт лише для України, іноді – глобальний продукт, який буде запущений на максимальній кількості ринків – Україна, Європейський Союз, Америка. Ми оцінюємо, скільки коштуватиме розробка, клінічні дослідження, реєстрація, час впровадження, можливі продажі, виносимо цю інформацію на портфельний комітет, і якщо проект затверджений – він реалізовується. Так само, коли приходить партнер і каже: ось у мене є технологія, чи продукт, чи можете ви його виробляти? Ми оцінюємо, скільки заробимо, скільки часу займе трансфер технології, чи є у нас достатні ресурси. А подекуди потрібно розробити продукт, або взяти участь у співрозробці. Моделей співпраці дуже багато. І всі вони стають можливими завдяки довірі до «Фармак» – лідера української фармацевтичної галузі.*
* У грошовому вираженні, за даними ProximaResearch.