Євгенія Піддубна

Директор з корпоративних комунікацій

Січ 25, 2021

Три причини чому не довіряють українському виробникові ліків

За роки незалежності України структура експорту української фармацевтичної продукції суттєво змінилась. Якщо на початку частка колишніх радянських країн становила приблизно  86%, то тепер майже 35% продукції вітчизняної фарми експортується до інших країн: Бразилії, Австралії, країн-членів ЄС та ін. Загалом – до майже 50 країн світу.

Йдеться не тільки про постачання власних ліків, а й про контрактне виробництво для відомих європейських компаній. Приміром, ті самі німці в українських компаній замовляють виробництво препаратів, які потім продають на своєму ринку та експортують в інші країни.

Тобто країни з найсуворішим регулюванням довіряють українським препаратам. А от українці ставлять під сумнів.

То чому ж в Україні не довіряють національному виробникові?

Причина номер ОДИН: роками закорінені байки

Те, що все закордонне краще ніж вітчизняне – історія ще з часів СРСР. Така історія, що її передають із покоління в покоління. У період планової економіки західні держави жили тут за принципами ринкової економіки.

Тобто більше розмаїття товарів, кращий контроль якості та інші елементи боротьби за споживача. А коли СРСР розвалився, наші люди, по-перше, вже були впевнені, що все закордонне – краще; а по-друге, вітчизняні виробники не були готові до того, щоб одразу конкурувати нарівні.

Міжнародні компанії, які на початку 1990-х прийшли, у тому числі, на український ринок, розумілися на рекламі, маркетингу. І вони ефективніше використали медійне поле.

Але якби українські фармкомпанії не вчилися й не розвивалися, то давно б уже зникли з ринку. А вони не тільки не зникли, а й успішно працюють на іноземних ринках.

Лідери української фармацевтичної галузі експортують препарати на розвинені міжнародні ринки, включаючи США, країни ЄС, СНД та Азії, мають цілу низку зареєстрованих в ЄС лікарських засобів. Так, для лікування пацієнтів, госпіталізованих з COVID-19, країни ЄС закуповують в українських виробників окремі лікарські засоби навіть без реєстрації та повного досьє. Бо довіряють нашій якості.

Тобто те, що закордонні ліки якісніші за українські, – це стереотип, який не відповідає дійсності.

Причина номер ДВА: відсутність фокусу держави на розвитку власного наукового та виробничого потенціалу

Якось Японія вирішила, що їй потрібна власна автомобільна галузь. І фабрика з виробництва автоматичних ткацьких верстатів, через історію чисельних фінансових крахів та дизайнерських поразок, перетворилася на компанію-гіганта, що пропонує водіям усього світу «керувати мрією».

Роль уряду Японії у цій метаморфозі складно переоцінити. На момент, коли Toyota ще випускала швацьке обладнання, в Японії вже були представництва та виробничі майданчики розкручених автомобільних брендів. Toyota програвала знову й знову, відкликала продукцію з експортних ринків, а уряд країни продовжував фінансувати та стимулювати розвиток компанії. Бо вірив.

А от в Україні складається враження, що держава у вітчизняну фармацевтичну галузь не вірить (а донедавна здавалося, що ще й бореться з нею). Жодних податкових стимулів, захисту інвестицій у R&D, відсутність фінансування розвитку фундаментальної науки та досліджень тощо. На відміну від усього цивілізованого світу, який цим шляхом йде багато років.

У світі, приміром, активно застосовують інструменти прямого та непрямого фінансування державних інвестицій у фармацевтичні R&D проєкти. Серед найпоширеніших інструментів прямого фінансування – гранти (Австрія, Іспанія, Італія, Естонія).

Також популярне боргове фінансування (Польща, Португалія), програми державних закупівель для R&D та інновацій (Естонія, Швеція), Програма досліджень інновацій малого бізнесу (SBIR) у США тощо.

Серед інструментів непрямого державного фінансування найпоширенішими є пільги на податок на прибуток підприємств або на доходи фізичних осіб чи ЄСВ. Ці стимули є недискримінаційними та мотивують бізнес вкладати кошти в R&D, звільняючи від оподаткування ризикові інвестиції в інновації.

Чому так? Бо питання здоров’я населення – це питання національної безпеки. І нелогічно ставити питання національної безпеки в пряму залежність від іноземних виробників. Власне, світова криза, пов’язана з пандемією, показала, що закриття кордонів, зриви у поставках ліків та субстанцій, обмеження експорту ліків країнами – це не гіпотетичний, а цілком реальний сценарій. Варто замислитися.

В умовах економічної кризи та дефіциту держбюджету, звичайно, в Україні наразі може йтися лише про інструменти непрямого фінансування – податкові стимули. Але вони необхідні українській фармацевтиці. Й українському споживачеві, для якого це буде чітким сигналом від влади: з вітчизняними ліками все гаразд, ми віримо в потенціал і розвиватимемо своє.

Причина номер ТРИ: відсутність «one voice» в індустрії

В Україні 144 виробники ліків. Усі вони різні. Всі вони на різній відстані до умовного «золотого стандарту» доброчесності, If you know what I mean. При цьому це не означає, що в Україні немає фармацевтичних компаній європейського рівня.

І всі ці 144 компанії конкурують зі світовими гігантами, за якими стоїть «потужний» постулат: «Іноземне – краще!». Якщо брати ресурсні можливості – очевидно, що це схоже на боротьбу Давида з Голіафом.

І щоб тримати частку ринку, значний відсоток комунікаційного бюджету іде на потреби маркетингу. А комунікувати репутацію категорії «українська фармацевтика», працювати з її репутацією просто не встигають. Мовляв, як оце ще 100 500 пачок не продамо – не буде про що комунікувати. Так і живемо.

То який вихід?

Вихід залишається один. Це системні, виважені, відповідальні комунікації:

Назад на головну