Через повномасштабне вторгнення ситуація на ринку праці кардинально змінилася — бізнес відчув кадровий голод. Аби перемогти вконкуренції за робочу силу та виростити кваліфіковані кадри під свої потреби, підприємства почали активніше зближуватися з навчальними закладами. Фокус з’ясував, які формати колаборації між освітою та бізнесом нині використовуються в Україні та світі.
Ще до широкомасштабного вторгнення в Україні спостерігався розрив між охопленням населення вищою освітою та використанням людського ресурсу для економічного розвитку. Попри те, що понад 70% українців мають вищу освіту, за індексом глобальної конкурентоспроможності-2021 (World Competitiveness Rankings) Україна посіла 54-те місце серед 64 країн. Тобто потенціал вищої освіти поки що Україна не використовує повною мірою. Тож велике значення має колаборація освітніх навчальних закладів та реального бізнесу, яка здатна наблизити кваліфікаційний рівень випускників до потреб ринку. З початком великої війни значення такої співпраці зросло. “Наразі більшість компаній відчуває нестачу в кадрах у зв’язку військовими діями та великою хвилею еміграції. Тому, якщо раніше роботодавці надавали перевагу випускникам, студентам старших курсів та студентам заочної форми навчання, то зараз ситуація змінилася — вік помолодшав, і роботодавці готові розглядати кандидатів, які тільки приступили до навчання”, — розповіла Фокусу HR експертка, власниця HR агенції Домініка Іванова-Бекар.
Фокус з’ясував, як українські підприємства співпрацюють з вишами й коледжами, та що зі світових практик варто взяти на озброєння.
Бізнес — за кафедрою, дослідження, круті проєкти: як співпрацюють освітні заклади і компанії в світі
Одним із цікавих європейських прикладів співпраці бізнесу та навчальних закладів є колаборація компанії Siemens з Університетом Лінкольна (Велика Британія) та Трансильванським університетом (Румунія). Зокрема, корпорація розмістила свої штаб-квартири безпосередньо на базі університетських кампусів, що допомогло студентам зрозуміти реальні потреби виробництва, а вишам — відкрило можливість залучати фахівців до викладацької діяльності. Крім того, компанія проводить конкурси, обирає стипендіатів, взаємодіє з університетами у напрямку R&D, актуалізує навчальні плани під запити ринку. Так, за ініціативою Siemens магістратуру Університету Лінкольна було доповнено новою програмою з відновлюваних джерел енергії.
Цікавий також досвід фінського Університету Аалто та Ґельсинського аеропорту. Останній попросив команду студентів розробити дизайн одного зі своїх нових терміналів, орієнтованого на пасажирів з Азії. З 30 пропозицій, підготовлених командою, Ґельсинський аеропорт успішно впровадив 20.
Не менш ефективним можна вважати партнерство німецького Університету прикладних наук GISMA і технологічної компанії Tata Consultancy Services (TCS). TCS і Gisma спільно проводять тематичні конференції, семінари, обмінюються дослідницькими матеріалами, публікаціями та освітніми ресурсами. Крім того, в результаті взаємодії народилася платформа TCS Sustainathon Europe, яка відкриває для молодих студентів можливість співпрацювати з приватними та некомерційними компаніями.