Кві 12, 2023

IT не тільки в IT. 10 технологічних рішень, які нас здивували в АТБ, «Фармаку», ОККО, «Молочному альянсі» та «Астарті»

Оригінал статті

«Технології — це всього лише інструмент» — казав колись Білл Гейтс, засновник корпорації Microsoft. Ці слова мільярдера з кожним роком набувають нового забарвлення, оскільки технології проникають у всі сфери сучасного життя. Нині IT і диджитал — невіддільна складова не тільки IT-компаній чи виробників високоточної електроніки. Технологіями все більше просякнуті й інші галузі — від фармбізнесу та продовольства до ритейлу та сільського господарства.

dev farmak

dev.ua поспілкувався з п’ятьма лідерами, на перший погляд, аналогових індустрій. Виявилось, що сучасна фарма, сільське господарство, паливний бізнес, ритейл і харчопром наступають на п’яти техногігантам і лідерам ринку електроніки. Усі вони впроваджують Enterprise Resource Planning, користуються провідними розробками SAP і Micosoft. Та є в нетехнологічних компаній й унікальні технологічні рішення. Розповідаємо про 10 технологічних рішень, які нас здивували в АТБ, «Фармаку», ОККО, компаніях «Молочний альянс» та «Астарта».

АТБ — з турботою про продавців і покупців

АТБ — найбільша система продовольчого ритейлу в Україні. Компанія має понад 1000 магазинів по всій Україні. Штат айтішників — 300 фахівців.

Портал постачальника АТБ

З 2021 року в компанії АТБ функціонує електронна платформа для ефективної та прозорої взаємодії з постачальниками товарів. «Портал постачальника» надає змогу кожному партнеру мережі у вільному доступі ознайомитись з умовами співпраці, надати комерційну пропозицію без витрачання часу на пошук контактів менеджерів; гарантовано отримати відповідь на свою пропозицію у встановлений термін; підписати договір постачання з автоматичним заповненням інформації з профілю постачальника. Тут є актуальний довідник характеристик товарів; архів усіх підписаних документів з електронними підписами в особистому кабінеті постачальника; автоматично формуються специфікації на товари при зміні цін. Наразі портал як із десктопа, так і з мобільного, доступний наявним постачальникам, а також заплановане надання доступу новим постачальникам товарів, починаючи з другого кварталу 2023 року.

«Мобільний помічник продавця» та електронні сертифікати

Застосунок-помічник продавця встановлюється практично на будь-який смартфон і містить у собі всі функції, які зазвичай виконує термінал збору даних (віртуальна планограма, перевірка залишку товарів, приймання товару, інвентаризація, списання тощо). Обмін даними з обліковими системами виконується online, що дає змогу отримувати актуальну інформацію про товар, який перебуває в магазині або тільки прямує до нього.

Також нещодавно, на початку 2023 року, запустили проєкт електронних сертифікатів на купівлю товарів у мережі «АТБ-МАРКЕТ». Придбати сертифікати можуть фізичні та юридичні особи.

«Фармак» — контроль за виробництвом без фізичної присутності

Компанія «Фармак» — лідер українського фармацевтичного ринку. Випускає майже 400 найменувань лікарських засобів, що продаються в більш ніж 50 країнах світу.

Диджитал-рецептура

DSC02777

Ще кілька десятиліть тому пропорції компонентів для тих чи інших ліків фармацевти вираховували вручну — за допомогою механічних ваг, довідників, схожих на книги рецептів із формулами. Сьогодні ж рецепт створюється в цифровому вигляді, а функція оператора зводиться до того, щоб обрати потрібний рецепт і запустити його виконання на тач-панелі. Людина виконує тут контролювальну функцію. Завдяки такій технології «Фармаку» отримуємо стовідсоткову повторюваність технології та підвищує продуктивність компанії.

На фото оператор активує електронний рецепт процесу формуляції лікарського препарату на виробничій дільниці компанії «Фармак».

Фото Фармак 2

Big brother is watching you

Обладнання, яке залучене у виробництві продукту, під’єднане до спеціальних технологічних станцій. Відповідно, управлінський персонал може спостерігати за всіма процесами виробництва з екранів своїх комп’ютерів, не виходячи з кабінету. Наприклад, керівник цеху чи майстер дільниці може побачити в режимі реального часу, на якому етапі приготування перебуває лікарський засіб, чи поданий він уже на розлив, скільки залишилося часу до завершення розливу ліків в ампули, флакони тощо. Окрім того, компанія має власну внутрішню систему відеоспостереження на виробничих дільницях, дані з якої доступні протягом місяця, щоб за потреби переглянути записи. Відео з критичних виробничих операцій зберігаються пів року.

На фото — Дмитро Воробйов, начальник цеху асептичних лікарських засобів компанії «Фармак», у режимі реального часу слідкує за перебігом технологічного процесу приготування лікарського препарату.

DSC03050

SIMIT, або віртуальні моделі

У компанії використовують унікальне ПО SIMIT, що дає змогу моделювати технологічні процеси в режимі реального часу. Так інженери віртуально проробляють варіанти рішень для модернізації виробництва, оптимізації простору тощо без зупинки технологічних процесів. Завдяки цьому «Фармак» заощаджує час для модернізації наявних процесів чи запуску нових.

На фото — дільниця з виготовлення лікарських засобів у флаконах компанії «Фармак».

 

ОККО — десятки айтішників в інтересах клієнта

ОККО — одна з найбільших мереж паливного ритейлу, що налічує 400 АЗК, 10 нафтобаз і 19 стаціонарних і мобільних лабораторій контролю якості нафтопродуктів. Також компанія розвиває мережу ресторанів, що налічує вже 30 закладів. IT-підрозділ компанії налічує близько 150 спеціалістів, і більшість технологічних рішень тут розробляють inhouse.

OKKO PAY і Fishka

Це можливість оплатити заправку без входу в торгову залу, без черг і зайвих контактів, або ж купити товари з кафе та магазину.

Також у мережі працює національна програма лояльності Fishka через мобільний додаток. Застосунок дає змогу здійснювати покупки в 110 інтернет-магазинах, що поділені на категорії для більш зручного здійснення покупок за розміром кешбеку. У 2021 році в застосунку Fishka з’явився новий функціонал «Гаманець пального» — він працює за принципом талонів на пальне для юросіб — дає змогу заздалегідь купити необхідну кількість пального та поступово ним заправляти автівки співробітників, фіксуючи вартість пального.

Система управління АЗК

Цей сервіс дає змогу автоматизувати діяльність заправних комплексів мережі. Спочатку ІТ-спеціалісти провели аналіз наявних рішень для бізнесу — і для того, щоб повністю задовольняти всі потреби компанії, ухвалили рішення розробляти власний софт. З 2019 року розпочалось розробка концепції, створення проєкту розробки, а з вересня 2021 року перший пілот нового софту впровадили на одному з АЗК мережі. З травня 2022 року нова система була впроваджена в усій мережі ОККО, що значно пришвидшила всі процеси, які відбуваються на АЗК, дала можливість більш ефективного управління та збору аналітичних даних. ІТ-фахівці ОККО відтворили наявну модель, впровадили нові функції й модулі, зокрема, для роботи вікна швидкої видачі замовлення ОККО Drive, інтегрують систему з однією зі служб доставлення. Крім того, нова система легко кастомізується для будь-якого ритейлу, що дасть змогу швидко адаптувати продукт для будь-яких вимог компанії.

Astarta та власна система управління агробізнесом

Агропромхолдинг «Астарта-Київ» — один із найбільших агровиробників України із земельним банком 220 000 га. П’ять років тому в структурі компанії створили власну ІТ-компанію — AgriChain, яка пройшла шлях від стартапу до класичної продуктової компанії з понад 45 спеціалістами.

Комплексна система управління агробізнесом

AgriChain має чітко сформовану концепцію та архітектуру розробки комплексної системи управління агробізнесом. Це система з восьми програмних модулів, які об’єднані між собою єдиним WEB-додатком управління аутентифікацією користувачів через Keycloak. Команда розробила п’ять WEB-застосунків (Agrichain Land, Farm, Scout, KIT, Machinery), п’ять мобільних застосунків (Agrichain Land, Farm, Scout, Barn, Logistics), підсистеми в обліковій системі та систему аналітики Power BI.

У кожне рішення залежно від задач інтегровано дані з різного обладнання — телеметричні дані, знімки та відео з БПЛА, GPS-трекери, ДУТи, заправні та вагові комплекси, технології «спілкування» між гаджетами NFC і RFID, термінали збору даних, бортові комп’ютери, датчики вологості ґрунту, метеостанції, потокові ваги тощо, візуальна дата з Planet Labs і Santinel Hub (космознімки поверхні землі, індекси вегетації рослин NDVI/контрастний NDVI, EVI2, GNDVI), топографічні карти полів, метеорологічні дані з локальних метеостанцій та ресурсу OpenWeather, нейронні мережі з аналізу зображень, онлайн-карти Google Maps і Mapbox.

Використовуються два підходи у виборі архітектури та технологій розробки. Частина Web-застосунків розробляється на базі монолітної архітектури з використанням принципів Domain-driven design (DDD) з ASP.NET Core MVC, для браузерної — React із context api та hooks. Інша частина WEB-додатків розробляється на основі мікросервісної event driven архітектури, де як база для серверної частини використовується Netflix OSS, Spring-boot 2.5.8, Apache Kafka, для браузерної — Angular 7.2.6. Мобільні застосунки будуються на Android Framework або Flutter Framework. Також використовують Kubernetes, Docker, Jenkins, Rancher.

«Молочний альянс» — усе для оптимізації втрат

«Молочний альянс» — лідер молочного ринку України, що об’єднує в собі п’ять виробничих майданчиків у різних регіонах України. Експортна географія компанії досить широка та налічує понад 30 країн. Кількість IT-фахівців — 11.

Система управління складом готової продукції (WMS) на ТДВ 

«Яготинський маслозавод». Цю систему впровадили на підприємстві в лютому 2020 року. Завдяки WMS у будь-який момент в online режимі є можливість дізнатись про залишки готової продукції на складі в розрізі асортиментних позицій і дат, що дає змогу точно планувати й коригувати обсяг виробництва продукції. А також у розрізі місць зберігання в разі потреби звернутися до конкретних партій.

Завдяки такому технологічному рішенню на заводі суттєво збільшилась точність складських операцій, кількість протермінованих товарів зменшилася до 0, збільшилась продуктивність праці складського персоналу в 1,3–1,5 раза. Через цифровізацію товарного потоку на виробництві в моменті передачі на склад покращився облік виробництва, стали системними операції з крос-докінгу та покращився їхній облік.

Управління системами продажів у режимі online

Департамент національних продажів у ГК «Молочний альянс» використовує технологічні рішення від компанії ProData. За допомогою цих програм у реальному часі можна бачити залишки, вторинні відвантаження клієнтів, що дає змогу аналізувати їх, прогнозувати попит, плани, приймати замовлення та виставляти пріоритети в системі продажів. Для підвищення ефективності роботи торгових представників із різними торговельними точками впровадили сучасну програму від компанії ABM Cloud, встановили на планшети працівників і маємо всю необхідну інформацію в напрямі продажів і мерчендайзингу.

Програма дає змогу оформлювати заявки в торгових точках, бачити історію відвантажень, пріоритетні фокусні й акційні позиції, а також актуальні завдання від супервайзерів. Також програма дає змогу контролювати роботу торгового представника в реальному часі, бачити out of stock продукції та ставити завдання online.

Назад до Фармак у ЗМІ

Ще більше публікацій