Ексклюзивне інтерв’ю виконавчого директора ПАО “Фармак” Августіна Дубнічки агентству “Інтерфакс-Україна”
– Як Ви прийшли до рішення працювати в Україні, а саме в компанії “Фармак”?
– А чому, якщо я маю можливість, не допомогти сусідній країні, яка на шляху до Європейського Союзу? Я давно знав про компанію “Фармак”. Це одна з найбільших і успішних фармацевтичних компаній в Україні. Незважаючи на складну економічну та політичну ситуацію, яка склалася в Україні протягом останніх 3-4 років, у цій компанії прекрасний стан фінансової сторони та продаж. Менеджмент компанії – висококваліфіковані та освічені працівники. Тому для мене це справжній виклик, працювати разом з такою командою, і я відчуваю велику відповідальність.
– Важко було почати працювати в Україні? Відчувається мовний бар’єр?
– Я не можу напевно сказати. На початку наша з колегами комунікація була особливо обережною, враховуючи, що я все ще не розмовляю державною мовою. Ми використовуємо в процесі спілкування і українську, і англійську, а іноді і послуги перекладачів, щоб з’ясувати всі деталі і уникнути нерозуміння. Варто зазначити, що колеги по менеджменту і вище керівництво компанії у всіх розуміннях відкриті до співпраці і близько 80% з них володіють англійською вільно. Я почав вивчати українську мову лише кілька місяців тому, проте вже в цілому її розумію. Поки я не бачу ніяких труднощів роботи в “Фармак” і в Україні. Я дуже поважаю Голову Наглядової ради Філю Іванівну Жебровську, яка раніше обіймала посаду гендиректора і яка підготувала прекрасні умови для моєї роботи, включаючи підтримку в комунікаціях і управлінні.
– Які цілі ви ставите перед собою як керівник компанії?
– Мій найвищий пріоритет – це розвиток компанії і результати, яких чекає Наглядова рада. Далі я зосереджуся на поліпшенні бізнес-процесів і структури компанії, щоб розвивати її присутність на закордонних ринках. Я думаю про якість, розвиток бізнесу, відділ держреєстрації лікарських засобів і медичних виробів, державні та звичайні закупівлі. Я пропрацював у фармацевтичній галузі 30 років і маю хороший досвід, який зможу використовувати для поліпшення діяльності компанії “Фармак”.
Наступний важливий пріоритет – це оптимізація асортименту продукції та популяризація його, відповідно до потреб внутрішнього і зовнішнього ринку.
Ще один з найважливіших пріоритетів – підготувати діючий алгоритм поліпшення і розвитку бізнесу в Європі.
– Які результати роботи задовольнили б Вас?
– Я буду задоволений в тому випадку, якщо акціонери будуть задоволені моєю роботою і моїм менеджментом, це командна робота. Я також буду задоволений, якщо інвестори, бізнес-партнери, колеги, профспілка і працівники будуть задоволені моєю роботою, результатами мого управління компанією. Я розумію, що всі ці групи мають різні інтереси, але ми повинні прагнути до максимального балансу між ними.
– На вашу думку, яке місце “Фармак” на фармринку України і Європи?
– “Фармак” є лідером на ринку України і ми повинні продовжувати тримати цю позицію. Компанія має намір щорічно випускати нові види продукції для внутрішнього ринку. “Фармак” удосконалив виробництво згідно з європейськими правилами і стандартам. Компанія, безумовно, є лідером фармацевтичної індустрії України.
Тепер про Європу: в минулому “Фармак” реєстрував лікарські препарати і починав працювати з ними через європейських, німецьких, нідерландських, словацьких партнерів. Справи пішли в гору після придбання компанії “Нордфарм” в Польщі, яка почала реєструвати і маркетувати лікарські засоби. Я очікую, що присутність “Фармак” в Європі буде збільшуватися.
Як ви знаєте, я багато років працював в Європі і маю певний досвід. Ми хочемо працювати на ринках європейських країн не через партнерів, а безпосередньо. Україна на шляху до Європи і тут “Фармак” має чудову нагоду зайняти лідируючі позиції серед європейських країн, особливо в центральній і західній частинах, оскільки має відповідний асортимент продукції для європейського ринку і ряд проектів на стадії розробки.
Моя мета оцінити, як відкрити “Фармак” для європейських країн, закріпитися і розвиватися там надалі, можливо, навіть, розмістити там свої потужності, щоб працювати в Європі нарівні з іншими фармвиробниками. Це відмінний від українського ринок з певними маркетинговими процедурами та операціями. На мою думку, “Фармак” матиме успіх в Європі, якщо на виробництві призначити досвідчену команду і покращити деякі процеси. Коли ж поставлені завдання будуть досягнуті, я очікую збільшення присутності “Фармак” в Європі.
– Які напрямки і нозології ви вважаєте перспективними для експорту продукції “Фармак”?
На сьогоднішній день “Фармак” займає близько 6,5% українського фармринку, співвідношення між продажами на внутрішньому і міжнародному ринках становить 68% до 32% від загального доходу компанії.
“Фармак” займає істотну частку на ринку інсулінів, забезпечуючи пацієнтів генетично створеним інсуліном за ліцензією компанії “Елі Лілі”. Це створює сильну позицію для діяльності “Фармак” в галузі ендокринології.
Ми також зайняли вільні ніші ринку в таких галузях як офтальмологія і контрастні препарати. Згідно з результатами досліджень 2016 і першої половини 2017 року, компанію визнали кращим експортером країни. Я б хотів зауважити, що ми експортуємо товари в значних кількостях і поза країнами Європи, а це – Узбекистан, Росія, В’єтнам, Казахстан, Ірак та інші. Наприклад, до В’єтнаму компанія поставляє близько 30 різних позицій.
– Наскільки важливо для “Фармак” брати участь в різних державних програмах, особливо в програмах відшкодування / реімбурсації?
– На мій погляд, всі фармацевтичні компанії, якщо вони хочуть успішно працювати, повинні брати участь у державних програмах, включаючи програму відшкодування, а для “Фармак”, як лідера ринку це особливо важливо. Наприклад, в квітні 2017 року «Фармак» приєднався до програми реімбурсації. У цій програмі беруть участь близько 8-10 наших препаратів, я думаю, що ми будемо з часом розширювати їх перелік. Але дуже важливо, що в цій програмі ми повинні не тільки знизити ціни, але і не отримати збиток. Думаю, що це буде можливо саме завдяки великому обороту.
Хочу підкреслити, що, плануючи реформи і держпрограми, Міністерство охорони здоров’я має обговорити їх з фармацевтичними компаніями, виробниками. Непродумані кроки можуть привести до того, що не вітчизняні фармвиробники отримають стимул до розвитку, а, наприклад, компанії-дистриб’ютори. В результаті зникає національне виробництво життєво необхідних препаратів.
Я б хотів зауважити, що підтримка власного виробництва з боку держави є важливим фактором, і ми були б вдячні за неї в майбутньому.
– На вашу думку, в Україні є конкуренція між виробниками і дистриб’юторами?
– Справа не в конкуренції. Дистрибуція – це спосіб поставки препаратів в аптеки, компанії, які займаються дистрибуцією, продають те, що вироблено. З точки зору держави дистриб’ютори не відповідають за наявність ключових фармацевтичних препаратів на ринку.
З іншого боку, я вважаю, що ми повинні зосередитися на виробництві, і не повинні входити в логістику. У нас немає мети створити власну професійну дистриб’юторську компанію. Для фармкомпаній це непрофільний бізнес і великі витрати.
– Як ви вважаєте, чи потрібно розвивати в Україні власне виробництво вакцин і сироваток?
– Повне виробництво вакцин і контроль якості є науково і технічно дуже складним процесом, який потребує фахівців високого рівня і великих інвестицій, що робить його привабливим для фармацевтичних компаній. Раніше “Фармак” планував відкрити таке виробництво, завершити реалізацію цих планів можна буде умовах тісної співпраці з деякими зарубіжними партнерами, які спеціалізуються саме на таких препаратах, так як на наших виробництвах ми дотримуємося стерильних і асептичних умов відповідно до стандартів європейських правил організації виробництва і контролю якості лікарських засобів. Однак, на даний момент “Фармак” не планує розвивати такі проекти в найближчим часом. З нашого боку, як національного виробника, було б раціональніше створювати пропозицію в тих сферах, де ми компетентні, наприклад, ендокринології.
– Яким бачить «Фармак» розвиток в сторону контрактного виробництва? Це цікаво для компанії?
– Якщо говорити про контрактне виробництво для інших компаній, то зараз ми не маємо можливостей виконувати контракти такого типу, у нас недостатньо для цього потужностей. Продажі зростають, і ми стоїмо перед вибором: шукати партнерів, розміщуючи свої замовлення на виробничих майданчиках інших компаній, або будувати нові цехи. В першу чергу, мова йде про виробництво твердих лікарських форм – гранул і таблеток. В даний час ми тестуємо можливості розміщення свого контрактного виробництва в Україні та в Європі і в майбутньому приймемо рішення з цього приводу.
Ще раз підкреслю, це не просте рішення, так як воно приймається на багато років вперед і впливає на наш асортимент, на те, які препарати ми будемо реєструвати і де.
Разом з тим, ми розглядаємо проекти з контрактного виробництва АФІ на наших площадках в Шостці, ми знаходимося в процесі переговорів з деякими виробниками. Але на цьому ринку зараз дуже велика конкуренція, тому що є дуже великий потенціал виробництва АФІ в Китаї та Індії.
– Які плани у компанії з модернізації виробництва?
– Я б хотів підкреслити, що на сьогоднішній день, “Фармак” має дуже сучасні потужності для виробництва. Звичайно, є деякі можливості для модернізації, розширення потужностей, а саме придбання нової технологічної лінії і т.д. Для цього “Фармак” знаходить ультрасучасне і ефективне обладнання. Як я вже говорив, у нас не вистачає потужностей для виробництва твердих лікарських форм і для забезпечення стерильного та асептичного виробництва. Ми зараз ретельно зважуємо можливості.
Для виробництва активних фармацевтичних інгредієнтів (АФІ) “Фармак” окрім основних потужностей в Києві відкрив нове сучасне виробництво в Шостці. Коли наша компанія буде готова продавати виготовлені на даних потужностях АФІ для ринків Європи і США, ми плануємо організувати в Шостку інспекцію з FDA (Управління з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів) США, а також інспекцію з Європейського директорату з якості лікарських засобів та охорони здоров’я.
Всього 2017 році «Фармак» планує інвестувати в капітальні витрати близько 630 млн грн.
– Чи є проблеми із залученням коштів у розвиток проектів і модернізацію виробництва?
– Я знаю, що в минулому компанія використовувала певну кількість залучених ресурсів, проте в даний час “Фармак” використовував і планує використовувати для розвитку проектів, головним чином, власні кошти. Так в 2017 році ми плануємо інвестувати в розвиток проектів близько 230 млн грн.
– Яких результатів “Фармак” досягнув в першій половині 2017?
– Компанія показала істотне зростання в порівнянні з аналогічним періодом 2016 року. Наприклад, тільки доходи зросли на 23%, маємо помітне покращення у фінансовому секторі. Це є хорошою основою для роботи в другій половині 2017 року.
Всього за підсумками 2017 року ми розраховуємо на прибуток близько 6,3 млрд грн., валова маржа близько 56% і прибуток до вирахування податків, відсотків, зносу і амортизації (EBITDA) близько 26%.
– Як ви оцінюєте введення QR-кодів на упаковках лікарських засобів в Україні, систему їх електронного контролю?
– Звичайно, ми підтримуємо просування в цьому напрямку, однак забезпечити QR-коди для всіх препаратів – це ще одна додаткова стаття витрат для компанії, що має широкий асортимент продукції. На мою думку така новація була б доцільніше в більш стабільний період, після кризи.
– Наскільки, на вашу думку для фармринку України актуальна проблема з підробкою ліків і власне підроблений товар?
– Я знаю такі випадки в минулому мали місце, але я не вважаю, що це настільки проблемне питання для ринку фармацевтики України. Ми постійно перевіряємо ринок на наявність підробок, і в разі, якщо це буде стосуватися компанії “Фармак”, запевняю, ми відреагуємо належним чином.
– Як Ви оцінюєте конкурентне середовище на фармацевтичному ринку України? Наскільки, на вашу думку, фармацевтичні компанії готові до ринкової конкуренції або віддають перевагу адміністративному тиску?
– Щоб дати достовірну оцінку роботи методів конкурентності на ринку фармацевтики мені потрібно провести більше часу в Україні.
В цілому, кращий шлях конкуренції для “Фармак” – це хороша якість товарів, привабливий асортимент, кваліфікована маркетингова група і відповідні резонні маркетингові ходи, а також їх прозора реалізація. Це означає, що “Фармак” «грає за правилами» ринку.