Лют 25, 2020

Рейтинг: Вітаміни росту

Впровадження якої світової практики стимулюватиме розвиток вітчизняного фармацевтичного виробництва і що впливає на економічні очікування компаній цієї сфери – в інтерв’ю з Володимиром КОСТЮКОМ, виконавчим директором ПАТ «Фармак».

Чи здійснюватимуться інвестиції в поточному році і яке їх цільове призначення?

Здійснюватимуться – як і торік, і позаторік, і п’ять чи десять років тому. В середньому компанія реінвестує в бізнес приблизно 95% своїх прибутків.

За період з 1995 по 2019 рр. «Фармак» успішно реалізував на своїх виробничих майданчиках значну кількість проєктів капітальних інвестицій. Вони суттєво збільшили виробничу потужність підприємства. Загальний бюджет інвестицій склав приблизно 280 млн доларів США. Більше того, з 2006 р. компанія співпрацює з Європейським банком реконструкції та розвитку в реалізації частини цих інвестицій.
За ці роки було запущено нові лінії з виробництва рідких і твердих лікарських засобів, активних фармацевтичних інгредієнтів, сиропів. Також здійснено модернізацію і переоснащення лабораторій контролю якості та наукових лабораторій з дослі­джень і розробки.

У 2020 р. ми плануємо на 30% збільшити інвестиції порівняно з 2019 р.: до 1,2 млрд грн. Цільове призначення незмінне – розвиток бізнесу, оновлення виробничих потужностей, фінансування досліджень і запуск нових ліків.

До речі, наразі в компанії працює 160 учених, 40 з яких мають наукові ступені. Ми пишаємося тим, що запобігаємо відтоку «мізків» за кордон. Українці залишаються в країні, розвивають прикладну науку і мають гідну компенсацію своєї надважливої праці. Це у свою чергу сприяє створенню якісного вітчизняного продукту за повним ланцюжком доданої вартості в середині країни.

Які фактори впливають на інвестиції?

На прийняття рішень щодо інвестицій впливає чимало факторів. Але ключова мотивація завжди одна: ми прагнемо мати найсучасніші виробництва фармацевтичної галузі в Україні, що відповідають європейським стандартам, і, звичайно, виробляти якісні ліки, доступні для громадян.

«Фармак» – найвпливовіша компанія фармацев­тичного ринку. Ми задаємо вектор з розробками та інноваціями, тож мусимо відповідати своєму статусу і активно інвестуємо в розвиток виробничих потужностей та власного R&D.

При розробці інвестиційної політики ми, зокрема, керуємося і потребами пацієнтів, і світовими трендами в галузі та науковими розробками – щоб пропонувати українцю оптимальні ліки на вимогу часу.

Як змінилася конкурентна позиція компанії на внутрішньому і зовнішньому ринках за попередній рік?

З 2010 р. «Фармак» – незмінний лідер ринку фармацевтичної галузі в Україні. За результатами 2019 р., частка компанії приблизно 6%*, що фактично відповідає частці ринку компанії і у 2018 р.

У 2019 р. «Фармак» впровадив у виробництво 20 нових продуктів. Основним напрямком залишається виробництво протизастудних, ендокринологічних, гастроентерологічних, кардіологічних і неврологічних препаратів.

Наразі в розробці приблизно 110 лікарських засобів, і це складнокомпонентні сучасні лікарські препарати, які необхідні мільйонам жителів як у нашій країні, так і за її межами.

Як ви оцінюєте можливість розвитку вітчизняного виробництва в Україні?

У національних виробників лікарських засобів значний потенціал. Компанії готові інвестувати в розвиток. Над розробками нових препаратів працюють провідні науковці. На наші ліки є попит у населення через їхню якість і доступність. За умови загальної підтримки й уваги держави до певних аспектів регулювання галузі, цей потенціал може бути суттєво збільшено.

Так, українська фармацевтична галузь в основному спрямована на розробку і виробництво генериків. Це ліки, що за властивостями відповідають іноземним оригінаторам, але за ціною є доступнішими для громадян.

При цьому доволі гостро стоїть питання переходу до світової практики, що використовується в ЄС і США, – «принципу Болар». Його запровадження дасть змогу українським виробникам починати розробку й реєстрацію генериків до закінчення терміну дії патенту на оригінальний препарат і випускати відповідний продукт на ринок одразу після завершення строку патентного захисту. Реалізація зазначеної практики однозначно стимулюватиме розвиток вітчизняного виробництва. Наразі у Верховній Раді перебувають на розгляді відповідні законопроєкти. Ми сподіваємося, що після доопрацювання до другого читання їх приймуть як Закон.

Окрім цього, українські ліки мають попит за кордоном. Вітчизняні виробники – активні експортери до країн пострадянського простору, ЄС та інших країн світу. До прикладу, в 2019 р. експорт продукції «Фармак» у 28 країн світу склав 22,6% від загального обсягу продажів компанії.

На жаль, у стратегії експорту країни фармацев­тичну продукцію не включено до перспективних секторів економіки для розвитку експорту відповідно до Експортної стратегії України. Допомога держави щодо розвитку експорту лікарських засобів також могла б зробити значний внесок у розвиток вітчизняного виробництва і наукоємної промисловості в цілому.

Які чинники мають найбільший вплив на економічні очікування компаній вашої сфери діяльності?

«Фармак», як і будь-який великий гравець на ринку та інвестор, повинен бути впевненим у стабільності й передбачуваності державної регуляторної і фіскальної політики. Ми розраховуємо на діалог із представниками влади, що дослухаються до проблем і викликів галузі та сприяють врегулюванню таких питань. За таких умов значно мінімізується вплив на стабільність економічної діяльності компанії.

Серед основних загальних факторів – макроекономічні показники, купівельна спроможність населення, доступність кваліфікованої робочої сили, відкритість зовнішніх ринків для української продукції тощо.

З-поміж галузевих чинників – державна програма «Доступні ліки». «Фармак» є активним учасником програми – частка компанії в постачанні ліків за програмою реімбурсації становить 14% (для лікування серцево-судинних захворювань і діабету). Тож прозоре формування і поступове розширення переліку ліків, умов реімбурсації, формули розрахунку оптово-відпускної ціни на ліки з переліку – запорука можливості здійснювати повноцінне бюджетне планування ведення бізнесу.

*За даними  аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research» серед топ-20 маркетуючих організацій за обсягами роздрібної реалізації у грошовому вираженні за 2018–2019 рр.
Розмову вела

Оригінальна стаття – https://rating.zone/vitaminy-rostu/ | РЕЙТИНГ. Бізнес в офіційних цифрах

Назад до Фармак у ЗМІ

Ще більше публікацій