Війна випробовує український бізнес на стійкість. І в найкращих компаніях розуміють: щоб вистояти, потрібно зберегти колектив
Повномасштабна війна похитнула українську економіку. За підсумками минулого року, ВВП впав на 29,1%, інфляція зросла на 26,6%, а рівень безробіття сягнув 30%. При цьому на одну вакансію восени претендували в середньому до 13 людей. За даними НБУ, в пошуку роботи перебували приблизно 2 млн людей в Україні та ще 2,7 млн — за кордоном. Також завдали ударів по бізнесу і ринку праці зимові блекнути. За останнім соцопитуванням, станом на лютий поточного року частка тих, хто втратив роботу і досі не знайшов нової, майже незмінна (36%), а серед переселенців таких половина; до того ж у більшості респондентів за рік доходи знизилися.
Цієї весни ділова активність нарешті пожвавилася, зростання кількості резюме стабілізувалося, а кількість вакансій побільшало. Український бізнес поступово адаптується до роботи в умовах воєнних ризиків. Відповідальні компанії перебудували процеси не тільки під виробничу доцільність, а й з огляду на інтереси колективу. Принаймні так роблять кращі роботодавці, яких об´єднують кілька найважливіших завдань.
Гарантувати безпеку — перший пріоритет. Кращі компанії розглядають своїх працівників не як “фактор труд” з підручника для першого курсу, а як найцінніший ресурс, людський капітал. Вони піклуються і про атмосферу в колективі, і про конкретних співробітників у різних життєвих ситуаціях. В умовах війни такі роботодавці допомагають своїм людям з релокацією по Україні і за кордон, дбають про безпечні умови праці на виробництві, в офісах чи магазинах, облаштовують укриття і за потреби фінансово підтримують працівників.
Максимально зберегти робочі місця — не менш важливе завдання кращих компаній (у межах можливостей бізнесу). Адже крім міркувань безпеки, людей змушує покидати країну й фактор безробіття. За даними ООН, на початку весни 8,6 млн українців залишалися за кордоном, а отже, зі складу робочої сили в Україні принаймні тимчасово вибули кілька мільйонів людей (переважно жінки). Звісно, не всі навіть найкращі компанії, уникли скорочень штату. Та варто зважати на контекст: бізнесу важко обійтися без оптимізації, якщо зруйновані його логістичні ланцюжки чи й самі виробничі потужності або ж вид діяльності дуже чутливий до впливів воєнного часу. Втім, навіть у скрутних обставинах найкращі роботодавці намагалися зробити все, щоб зберегти колектив. Серед варіантів дій: перенавчання, тимчасове переведення працівників на неповний робочий день і навіть забезпечення виплат в умовах простою у певний період.
Допомагати своїм працівникам у лавах ЗСУ і ТрО та сприяти боєздатності країни — обов´язкова функція кращих роботодавців воєнного часу. Компанії підтримують військо фінансово, матеріально й організаційно, а також заохочують дух корпоративного волонтерства.
Не втрачають актуальності й деякі традиційні HR-програми, як-от підтримка психологічного здоров´я працівників. Зокрема, роботодавці наймають психологів для проведення колективних тренінгів (а іноді й індивідуальних консультацій) з подолання стресових ситуацій в умовах війни. А напрямок навчання і розвитку персоналу у багатьох компаніях фокусується на опануванні нових функцій та способів дій в екстрених ситуаціях.
І, звичайно ж, кращі роботодавці вчасно виплачують зарплату та зберігають співробітникам соціальний пакет, включно з медичним страхуванням.
Отже, ми беремо до рейтингу компанії з великим штатом, які пропонують гідні умови праці, цікаву та соціально значущу роботу, будують міцні та довірливі відносини в колективі, а також допомагають працівникам, піклуються про їхнє фізичне та психологічне здоров´я, вкладаються в програми навчання і розвитку персоналу. А з огляду на вимоги часу, пріоритизуємо компанії за такими показниками: збереження/збільшення робочих місць і заробітної плати, програми допомоги співробітникам (зокрема, військовим, переселенцям та їхнім родинам).
У рамках проекту ми публікуємо історії стійкості кращих роботодавців країни, які представляють різні галузі, але об´єднані метою — втримати свій економічний фронт, не втрачаючи “основний капітал” — кваліфікованих і дружніх працівників.
[…]
“Фармак”, фармацевтична компанія
Лідер фармацевтичного ринку України “Фармак” запровадила 3-ступеневу HR-стратегію, яка включає: підтримку співробітників з прифронтових територій, забезпечення всім необхідним працівників у лавах ЗСУ та створення гідних і безпечних умов праці у компанії.
Компанія релокувала до Києва своїх фахівців із Харкова, де мала дослідницьку лабораторію. Медпрацівників з окупованих територій та регіонів, де ведуться активні бойові дії, було працевлаштовано в більш безпечних містах України. Компанія виділила 4 млн грн на допомогу працівникам, що втратили житло через воєнні дії.
Понад 70 співробітників, які пішли на фронт, “Фармак” забезпечила військовою амуніцією, на постійній основі закуповує для них дрони, прилади нічного бачення, автівки тощо.
Роботодавець інвестував у заводи в Києві та Шостці 24 млн грн на оснащення сучасних укриттів, що здатні витримати бомбовий чи ракетний удар, а також захистити від хімічної, бактеріологічної та радіаційної небезпеки.
З 24 лютого 2022 р. “Фармак” не припиняв фінансову підтримку співробітників. Компанія навіть підвищила зарплати всім працівникам та продовжила нарахування бонусів.
Співробітники підприємства мають хороший соціальний пакет з медичним страхуванням, можливості професійного та особистісного розвитку, щорічного скринінгу здоров’я тощо.