Компанія “Дарниця”, яка програла кілька судових процесів своєму конкуренту – компанії “Фармак” – за бренд “Корвалол”, зробила ще одну спробу поборотися за популярну торгову марку.
У червні 2010 року Вищий господарський суд України розгляне касацію компанії “Дарниця” на лютневу постанову Київського апеляційного госпсуду, який підтвердив виключне право компанії “Фармак” на торгову марку “Корвалол”.
Представники позивача відмовляються коментувати свої претензії до “Фармака”. Своєю чергою виробник “Корвалолу”, компанія “Фармак”, нагадує, що конкурент – компанія “Дарниця” – намагається довести право використовувати бренд “Корвалол” уже шість років. Досі всі спроби були безуспішними. У 2004-му “Дарниця” звернулася до Госпсуду Києва з позовом до Департаменту інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки та “Фармаку” з вимогою визнати недійсним право компанії “Фармак” на одноосібне використання торгової марки “Корвалол” і програла справу.
Незважаючи на те, що позивач зміг виграти апеляцію, Вищий госпсуд відправив справу на новий розгляд.
Через кілька років, наприкінці 2009 року, після проведення низки судових експертиз Госпсуд Києва знову відмовив компанії “Дарниця” в позові.
Госпсуд встановив, що “позначення “Корвалол” (Corvalolum) використовується протягом тривалого часу для одного товару – медичного препарату під назвою “Корвалол”, що випускається ВАТ “Фармак” (Свідоцтво №7321)”, – коментує менеджер зі зв’язків з громадськістю ВАТ “Фармак” Марко Лаврух.
Наполегливо боротися за “Корвалол” “Дарницю” змушує фінансове підґрунтя. У 2004 році компанія розробила власний седативний препарат, аналогічний “Корвалолу”, і справа була тільки за впізнаваною торговою маркою. Спочатку препарат називався “Корвалол-Новий-Дарниця”, однак через те, що торговельна марка була зареєстрована на “Фармак”, його довелося перейменувати на “Дарвілол” і паралельно судитися за відомий бренд.
Основний аргумент “Дарниці” в претензіях на торговельну марку – нібито торговельна марка (“Корвалол Corvalolum”) вже давно увійшла в ужиток. Однак виробляти препарат під назвою “Корвалол” в Україні (і в низці інших країн) має право тільки компанія “Фармак”, яка отримала свідоцтво Департаменту інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки України на цю торговельну марку в 1993-му. На думку фахівців “Дарниці”, монополізація “Фармаком” популярної ТМ ущемила права інших учасників ринку. Своєю чергою у “Фармаку” нагадують, що вперше краплі “Корвалол” були розроблені фахівцями Київського хіміко-фармацевтичного заводу ім. М.В. Ломоносова, правонаступником якого і є “Фармак”. З 1961 року “Корвалол” виробляється на цьому підприємстві. Таким чином, позовна заява, подана компанією “Дарниця” щодо визнання недійсною реєстрації в 1993-му назви “Корвалол” компанією “Фармак”, є абсурдною та порушує Закон України “Про охорону прав на знаки для товарів і послуг”, вважає відповідач.
І водночас виключне право компанії “Фармак” на “Корвалол” підтверджено у Вірменії, Азербайджані, Болгарії, Казахстані, Латвії, Узбекистані, Польщі, Молдові, Таджикистані, а також у низці інших країн.
“Дарниця” не самотня у своєму бажанні домогтися права на використання цієї ТМ для ліків власного виробництва. Подібні спроби робилися і раніше, зокрема, Київським вітамінним заводом. Підприємству було відмовлено в реєстрації цієї ТМ у 1994 році.
“Корвалол” виробляють і продають як на території колишнього СРСР, так і в інших європейських країнах. На Заході поширений його німецький еквівалент – Валокордин. “Корвалол” призначають як заспокійливий і судинорозширювальний засіб за неврозів із підвищеною дратівливістю, ранніх стадій гіпертонії, за не різко виражених спазмів коронарних судин, тахікардії, як спазмолітичний препарат за спазмів кишківника.
“Корвалол” – одні з найпопулярніших ліків на українському ринку у своїй групі завдяки доступній ціні та відомій торговельній марці, що користуються широким попитом. Минулого року обсяг продажів препарату оцінювали в 58 млн грн, що еквівалентно близько 16 млн упаковок на рік.