Українська фармацевтична компанія «Фармак» розпочала свою діяльність задовго до Другої світової війни.
Вона була створена у 1925 році під іншою назвою. Проте діяльність компанії не обмежилася лише виробництвом лікарських засобів. «Фармак» став лідером фармацевтичної галузі України з найбільшою часткою на ринку.
Наразі 34-річний виконавчий директор компанії Володимир Костюк, який присвятив себе роботі на різних посадах у компанії впродовж 12 років, прагне розширити присутність фірми на закордонних ринках, зокрема в Сполучених Штатах Америки.
Більше 60% витрат українців на ліки поповнюють скарбничку закордонних брендів, хоча практично в кожному випадку є більш дешевий український еквівалент будь-якого препарату.
Володимир Костюк вважає неправильним при купівлі ліків віддавати перевагу виключно закордонним фірмам. Проте щодо вітчизняних виробників, то він довіряв би лише визнаним фармацевтичним компаніям, включаючи таких «гігантів», як «Фармак», «Артеріум» і «Дарниця».
Всього в Україні працює 115 фармацевтичних фірм, і пан Костюк «не довіряв би всім», тому що деякі з них виробляють ліки, що ставлять під сумнів репутацію місцевого ринку.
Сам Володимир Костюк не є частим відвідувачем аптек. Але якщо він застуджується, то купує ліки, що вироблені в Україні — це те ж саме, тільки дешевше.
«Це ефективно та дієво, а на зекономлені гроші можна купити щось інше», — говорить Володимир.
За його словами, українські ліки нічим не гірші. Адже при виробництві лікарських засобів провідні українські компанії повинні дотримуватися європейських стандартів, оскільки вони продають одну й ту саму продукцію в Європейському Союзі, який є ключовим ринком для багатьох із них.
Наприклад, із 250 найменувань лікарських засобів 37 «Фармак» продає в Європейському Союзі, де компанія встановлює майже ідентичні ціни на ліки, вироблені з інгредієнтів, які вона імпортує з 30 країн, включаючи Німеччину, Індію та Китай. Насправді, суто українські складові у виробництві ліків «Фармак» — це праця і пакування (друковані інструкції, ампули, упаковки та пляшки).
«Ми намагаємося розробити ліки, які не матимуть кордонів», — говорить пан Костюк. «Експортуючи до ЄС, ми тим самим демонструємо, що наші ліки є достатньо високої якості, щоб їх можна було продавати в інших країнах».
Окрім ЄС, «Фармак» має власні представництва з продажу в Узбекистані, Казахстані, Білорусі та Киргизстані. В 2021-2022 роках компанія почне свою діяльність на ринку США. «Фармацевтичний ринок США є найбільшим у світі. Він охоплює понад 40% світової фармацевтики», — пояснює Костюк. «Розвивати свою діяльність тут — це величезна перевага для фармацевтичної компанії та водночас серйозний виклик. (Але) вихід на ринок США полегшить вихід на інші добре регульовані ринки».
На сьогодні «Фармак» експортує свою продукцію до 28 країн світу. Пострадянські держави є «класичним пунктом призначення» для експорту всіх ліків українського виробництва, але «Фармак» співпрацює також із Азією, Близьким Сходом та Північною Африкою. В цілому, компанія продає 25% своєї продукції за кордоном та планує збільшити цей показник до 40%.
Фокусування на продажах, зокрема за кордоном, починається з самого початку розробки генеричних препаратів, тому що фармацевтика — це перш за все бізнес.
Детальний бізнес-план та дослідження є необхідними для того, щоб зрозуміти, що є потенційні споживачі такого препарату, що патенти дозволяють його виробництво, що «Фармак» може взяти на себе це виробництво, та що воно буде дійсно прибутковим.
Як тільки рада приймає рішення про виробництво препарату, для того, щоб розпочати виробництво та маркетинг, компанії потрібно близько 4-х років, щоб отримати сертифікати від державного регулюючого органу та підпис міністра охорони здоров’я. Ще один рік йде на те, щоб почати продаж ліків.
«Рішення у фармацевтиці приймаються сьогодні, а результати спостерігаються роками», — заявляє Костюк. «Можливо, цей процес був дещо нудним на початку, але зараз я вже звик».
Нині «Фармак» має 250 найменувань лікарських засобів, ще 100 знаходяться в процесі розробки. Продукти варіюються від простих очних крапель до складнокомпонентних попередньо наповнених шприців. Ліки «Фармак» застосовуються для лікування гормональних порушень, серцево-судинних й інших захворювань.
Тільки два препарати «Фармака» є оригінальними: антивірусний засіб «Амізон» та препарат для лікування захворювань печінки та жовчного міхура «Антраль». Усі інші є генеричними препаратами. Бестселером «Фармака» є назальний спрей «Евказолін», частка продажу якого в 2019 році склала 7,4% від загального обсягу продажів компанії.
Дохід «Фармак» за цим портфелем сягнув 253 мільйонів доларів у 2019 році, а в 2020 році компанія планує заробити на ньому на 15% більше. Минулого року чистий прибуток склав близько 40 мільйонів доларів, а 95% було реінвестовано в дослідження та розробки.
«Це шалені для України гроші», — говорить пан Костюк. Володимир також підкреслює, що витрати необхідні для того, щоб конкурувати не тільки на українському ринку, але й за кордоном. На подальший розвиток «Фармак» навіть отримав 15 мільйонів євро кредитних коштів від Європейського банку реконструкції та розвитку.
Наразі компанія інвестує в «нарощування» виробництва, розширення лабораторій та виробництво своїх власних активних фармацевтичних інгредієнтів (ключових елементів препаратів), щоб зекономити на імпорті.
«Ми не намагаємося перемістити щось в Європу. Ми будуємо Європу в Україні», — заявляє Костюк. «Ми хочемо розвиватися, виходити на нові ринки. І ми будемо робити це, знаходячись в Україні».
Вчені всього світу регулярно пропонують більш ефективні хімічні речовини з меншою кількістю побічних ефектів. Як тільки винахідник створює хімічну речовину, він отримує ексклюзивний патент на її розробку та продаж на 20 років. Після закінчення дії патенту компанії, які виробляють генеричні препарати, такі як «Фармак», можуть відтворювати препарат і продавати його. Компанія відстежує прострочені патенти й щороку починає виробляти нові препарати.
Ці препарати, за винятком експорту, надходять до аптек і лікарень щонайменше через 5 великих дистриб’юторів, що працюють в Україні, включаючи BaDM, Optima Farm та Venta.LTD. Компанія також повинна мати фахівців з маркетингу, які спілкуються з лікарями й аптеками про нові ліки та навіть домовляються про те, як буде виглядати упаковка.
В Україні 12% ліків купуються за рахунок коштів державного бюджету. Це в основному найважливіші лікарські засоби для людей із проблемами дихальних шляхів, хворих на рак та ВІЛ.
Це означає, що 88% ліків в Україні продаються приватним особам. Левова частка цих ліків зазвичай не прописується, так як самолікування залишається поширеним явищем: за даними німецької фармацевтичної компанії STADA, 82% українців у випадку легких форм захворювань вважають за краще купувати ліки самостійно, не звертаючись до лікаря.
Пан Костюк вважає таке ставлення частиною пострадянського мислення й заявляє, що це не є правильним. «Люди повинні отримувати лікування, тільки якщо воно дійсно необхідно», — впевнений Костюк. «Я завжди був проти самолікування. Лікар краще знає, які таблетки необхідно приймати».
«Якщо ви заробляєте гроші на фармацевтиці, — додає пан Костюк, — потрібно робити це добросовісно — не на чиємусь горі, а намагаючись допомогти».
95-year-old Farmak takes lead on domestic pharmaceutical market, aims to enter US