Найбільша українська фармацевтична компанія Фармак* розпочала процес глобальної диджиталізації ще 15 років тому. За цей час встигли багато — автоматизували систему звітності, бюджетування, планування виробництва, продаж, документообіг, формування електронних сертифікатів якості, оцінки і навчання персоналу.
Також компанія впроваджує проєкт, який замінить паперові досьє серії лікарських засобів на електронні.
Як нові технології допомагають бізнесу
Ефективно розвивати бізнес без упровадження нових цифрових технологій неможливо, і це давно зрозуміли у Фармак.
Усі нові виробництва компанії диджиталізовано. Наприклад, у 2022 році Фармак відкрив нову дільницю з виробництва ліків у небулах розрахунковою потужністю до 40 млн шт. на рік. Будівництво лінії стартувало до початку повномасштабного російського вторгнення в Україну. Інвестиції у проєкт становили 9 млн євро. На майданчику встановлено надсучасне обладнання з ЄС та США. Володимир Костюк, виконавчий директор компанії, каже, що дільниця, як і більшість інших, оснащена передовими диджитал-рішеннями, що дають змогу оператору не втручатися у процес приготування ліків, а лише контролювати його на цифровій панелі.
«Впровадження нових технологій робить неможливим будь-який контакт речовини із зовнішнім середовищем та зводить до мінімуму вплив людського фактора на процес виробництва лікарських засобів. Це забезпечує максимальну стерильність приготування медикаментів», — стверджує Володимир Костюк. Окрім цього, як він зазначає, підвищується продуктивність праці.
Серед іншого завдяки системі SCADA співробітники можуть у режимі реального часу з екранів робочих станцій контролювати віддалено весь процес виробництва лікарського засобу. А за допомогою Building Management Systems цілодобово online відслідковувати мікроклімат на кожній дільниці: температуру, вологість, перепади тиску між приміщеннями. Це є критично важливим у фармацевтичній промисловості.
Лабораторії контролю якості та розробки ліків Фармак теж цифровізовано.
Усі процеси, кожен крок та інформація про кожну пробу, яку перевіряють прилади в лабораторіях підприємства, зберігаються у спеціальній лабораторно-інформаційній менеджментській системі.
Видалити інформацію про пробу або результати контролю із системи неможливо. Всі зміни відразу будуть зафіксовані. Саме цю функцію щодо збереження цілісності та прозорості процесу особливо перевіряють європейські регуляторні органи перед тим, як надати дозвіл продавати продукцію компанії у ЄС.
«Усе, що ми робимо зараз, — це шлях до „самосвідомого“, автономного виробництва. Тож продовжуватимемо інвестувати в різні проєкти розвитку, в тому числі й диджиталізацію», — каже Володимир Костюк. Щорічно Фармак інвестує в розвиток до 90 % своїх прибутків.
Черговий послідовний крок — нова система планування ресурсів
Наразі Фармак розпочав упровадження S / 4HANA, найновішої ERP-системи від SAP, яка допомагає планувати ресурси підприємства. Це новий етап максимальної диджиталізації компанії.
Система S / 4HANA дозволить Фармак автоматизовано управляти усіма бізнес-процесами — від планування продажу, виробництва, закупівель, транспортування, ремонту обладнання контролю якості тощо. Нововведення дозволить досягти ще більшої ефективності в роботі підприємства.
Впровадження S / 4HANA — логічний крок для розвитку компанії, адже процес диджиталізації посилює конкурентоспроможність бізнесу. Світові фармацевтичні гіганти, а це Pfizer, Johnson & Johnson, Novartis та інші, вже працюють у цій системі.
«Перехід на S / 4HANA допоміг лідерам світового ринку скоротити витрати, підвищити прозорість та контроль над даними, а також покращити ефективність ланцюжка поставок, — розповідає виконавчий директор Фармак Володимир Костюк. — Серед переваг системи — прискорення процесу розробки нових продуктів, підвищення ефективності продажу та маркетингу, покращення обслуговування клієнтів».
Бізнес розширюється. Як диджиталізація допомагає компанії швидше розвиватись
Фармак оперує великим портфелем лікарських засобів, що нараховує понад 400 найменувань. Це ендокринологічні, гастроентерологічні, кардіологічні, неврологічні, гінекологічні, протизастудні та інші медичні препарати. І щороку він розширюється. Наприклад, у 2023‑му компанія випустила 22 нові лікарські засоби, призначені для полегшення неврологічних симптомів, седації, лікування хронічного обструктивного захворювання легень, алергічного ринокон’юнктивіту, грибкових інфекцій, глаукоми, заспокійливі тощо.
Окрім внутрішнього ринку, продукція українського виробника експортується до 60 країн світу, серед яких — 15 країн ЄС, країни Центральної та Південної Америки, Близького Сходу, Азії, Африки та Австралії. У 2023‑му компанія інвестувала у свій розвиток близько 1,5 млрд грн, із них майже 600 млн грн — у R&D, тобто у дослідження і розробку нових лікарських форм. Наприкінці цього року Фармак планує запустити виробництво в ЄС — у Барселоні (Іспанія).
*За обсягом продажу лікарських засобів у грошовому вираженні, за даними Proxima Research у 2023 році