Якість починається з менe. Служба директора з якості
«Ми побудували європейську систему якості в українській компанії», – Ольга Олексійчук, Директор з якості ПАТ «Фармак».
Ключова відповідальність за якість у компанії покладена на Службу директора з якості та передбачає забезпечення регуляторної відповідності всіх систем якості, незалежний контроль на всіх етапах виробництва та сертифікацію продукції Уповноваженою особою. Наявність такого підрозділу не знижує роль і відповідальність інших працівників, а навпаки, є центральною ланкою в багатофункціональному ланцюжку якості – від розробки лікарського засобу до постачання його споживачу.
«Якість для “Фармак” – це не тільки цінність і система, це філософія ведення бізнесу. Адже якість вбудована не тільки в продукт, а й в усі управлінські та виробничі процеси компанії», – каже Ольга Олексійчук, директор з якості компанії «Фармак».
За останні 23 роки в компанії побудована фармацевтична система якості, яка здобула європейське визнання. Сьогодні всі виробництва готових лікарських засобів мають національний сертифікат GMP, 14 з них сертифіковані європейськими регуляторними органами Хорватії, Польщі, Німеччини. 95% продукції «Фармак» випускається на цих сертифікованих дільницях. Такого рівня європейського визнання не має жодна інша фармацевтична компанія в Україні. Також наші системи менеджменту якості для медичних виробів і дієтичних добавок відповідають стандартам ISO 9001, ISO 13485, ISO 22000 і дають змогу розвивати ці напрями діяльності. «Ці системи гарантують якість нашої продукції та формують довіру споживача», – говорить Ольга Олексійчук. І це не просто наші досягнення. За такими результатами стоять висококваліфіковані професіонали.
Сьогодні служба директора з якості складається з близько 230 осіб. Структурно це:
• на київському майданчику – два департаменти: департамент контролю якості та департамент управління якістю, а також відділ сертифікації та випуску продукції;
• у Шостці відділ якості АФІ – це міні-служба якості на виробництві АФІ з функціями забезпечення та контролю якості, а також випуску продукції.
Якість – це вимоги, очікування, можливості.
«Ми розуміємо нашу відповідальність як перед регуляторними органами, так і перед компанією. Наша служба імплементує регуляторні вимоги, а також очікування споживачів та партнерів у нашу діяльність»,– каже Ольга Олексійчук.
Одна з головних функцій служби якості – сприяти досягненню стратегічних цілей компанії, зокрема щодо розширення нашої присутності на зовнішніх ринках із жорсткими системами регуляції. А це новий рівень стандартів якості та нові завдання для всього колективу компанії
Профспілка як аспект внутрішньої соціальної культури ПАТ “Фармак”
Профспілкова організація – це міст, який об’єднує працівника та роботодавця. Чим міцніший він, тим краще. А зміцнюють наш міст – активна життєва позиція, відкритість та прозорість і бажання стати надійним соціальним партнером кожному фармаківцю та опорою для роботодавця», – зазначив Павло Володимирович, голова профспілки компанії.
Коли на базі хіміко-фармацевтичного заводу ім. М. В. Ломоносова виникла компанія «Фармак», профспілка вже тоді існувала та діяла. Спочатку це був місцевий профспілковий комітет, після цього заводський комітет, а з 90-х років з’явилася безпосередньо профспілкова організація. Упродовж усього цього довгого часу профком як громадська організація обстоював та допомагав регулювати інтереси всіх учасників трудових відносин – як колективу, кожного окремо взятого працівника, так і інтереси роботодавця.
Працівники зацікавлені в тому, щоб отримувати конкурентну заробітну плату, кар’єрний розвиток, соціальні гарантії, гідні умови праці та мати змогу оздоровитися, а роботодавець – у тому, щоби бути ефективною компанією, використовувати новітні практики та технології у виробництві, виготовляти продукцію високої якості, удосконалюватися та збільшувати площину своєї діяльності. Всього цього неможливо досягти без кваліфікованих працівників, інтереси яких представляє профспілка. «Тут є й моя особиста роль – підтримувати баланс цих інтересів, їх дотримання і, так би мовити, тримати руку на пульсі»., – зауважив Павло Володимирович.
У складі профспілки є штатні та позаштатні працівники. До штату входять два бухгалтери та голова – Олексійчук Павло Володимирович, який на посаді вже 22 роки. Слід зауважити, що за громадську та соціальну складові діяльності та за клопотанням Ради профспілок м. Києва у 2017 році його було нагороджено Державною нагородою «Орденом за заслуги» ІІІ ступеня. У 2015 році Павло Володимирович отримав звання заслужений працівник Федерації профспілок України.
Бухгалтери відповідають на запити працівників, формують звіти, ведуть фінансовий облік доходів та витрат профспілкової діяльності, працюють із банками, санаторіями, оздоровчими закладами та іншими установами.
Окрім цього, є 11 членів профкому, котрі вибираються колективами на робочих місцях, строком на 5 років. Вони діють на громадських засадах. Головним їхнім завданням є представлення інтересів колективу в профкомі, інформування колег, обробка запитів та пропозицій. Раз на місяць проводяться засідання, де обговорюються всі питання, ухвалюються колективні рішення шляхом голосування тощо.
Усі працівники Компанії є членами профспілкової організації (за винятком 150 осіб), тому для їхніх дітей надаються путівки до санаторіїв, оздоровчих таборів та лікувальних закладів. 100% дітей, батьки яких звернулися по путівки, отримали їх. Наприклад, минулого року було оздоровлено понад 500 дітей.
До новорічних свят профспілка організовує дитячі новорічні свята та забезпечує подарунками. У 2017 році діти працівників «Фармак» отримали 1356 подарунків та стільки ж запрошень на новорічні свята.
Фармаківці теж мають змогу отримати санаторні чи оздоровчі путівки. Минулого року понад 800 працівників та членів їхніх родин отримали такі путівки на суму більш ніж 4,5 млн грн.
Ще одним аспектом внутрішньої соціальної культури є участь у спортивних заходах – змаганнях, спартакіадах та турнірах м. Києва з різних видів спорту: плавання, футболу, волейболу, баскетболу, веслування, шахів, спортивної рибалки тощо. З кожного згаданого вище виду спорту в компанії є команда та група запасних учасників. Тільки за минулий рік, футболісти та баскетболісти здобули по 2 перемоги, а волейболісти, стрільці, веслувальники та команда шахістів – по 1 перемозі. Для цих цілей орендуються басейни, футбольні та баскетбольні спортзали, тренувальні майданчики. «Я пишаюсь нашими командами, і це надзвичайно приємно, коли ми забираємо призові місця, а вдвічі приємніше, коли виборюємо перемогу на рівні м. Київ і галузі. Відчуваючи колективний дух “Фармак” – переможець!», – додав Павло Володимирович.
На проведення культурно-масової роботи профспілка тільки минулого року витратила більш ніж 800 тисяч грн. Сюди ввійшли закупки білетів до театрів, виставок, музеїв, а також виїзні сімейні заходи та екскурсії (приблизно 1700 осіб).
«Ми реагуємо на всі звернення людей – ми не можемо не реагувати. Є колективні звернення, а є й індивідуальні. До нас ідуть по пораду та підтримку, зі своїми негараздами чи радістю», – зауважив Павло Володимирович.
Профспілка має можливість матеріально допомагати всім працівникам, які цього потребують. Фінансова допомога може бути різноплановою та надаватися на різні потреби. Є соціальний проект «Кредитна профспілка», де кожен працівник як член профспілки може отримати під 18% річних кредит на максимальну суму 150 тис. грн. Наші працівники отримали кредити на загальну суму понад 2,5 млн грн.
Разом із роботодавцем профспілка піклується не тільки про нинішніх працівників ПАТ «Фармак», а й не забуває і про тих, хто найдовше пропрацював у компанії, а це – приблизно 300 ветеранів праці. Для них щорічно готуються вітання та цінні подарунки до визначних свят, а також за потреби надається і фінансова допомога в розмірі 1000 грн кожному.
Окрім діяльності в компанії, профком долучається до заходів і поза її межами – участь у конференціях чи мітингах, де захищаються та обстоюються інтереси компанії, фармацевтичної галузі та багато інших соціально значущих моментів, як-от тарифи для населення, медична реформа, пріоритети галузі, вітчизняного виробника – основи соціально-економічного потенціалу, ціноутворення, вирішення важливих питань на рівні міста, міністерств тощо.
Відділ підготовки та управління досьє: Корпоративна бібліотека
«Якість починається з мене — у прямому сенсі цього слова, — жартує Ірина Метчинська, інженер інформації ВПтаУД або головний бібліотекар ПАТ «Фармак», — адже основні книги про якість зібрані в нашому бібліотечному фонді, і всі, звичайно, починають свій шлях у компанії з них. Перше, про що запитують працівники, які хочуть розвиватися, – чи є в компанії бібліотека?».
Бібліотека — це альма-матер для фармаківців. Усі інновації, відкриття, впровадження — все починалося з бібліотеки ПАТ «Фармак». На сьогодні в ній налічується 9 тис. видань: 7,5 тис. з них — наукових і 1,5 тис. — художніх, зокрема 170 дитячих. Найстаріша книга в бібліотеці — «Коррозия пассивность и защита металлов» Еванса Ю. Р. 1941 року видання. Науково-технічний фонд щорічно поповнюється на 350 примірників.
На сьогодні в бібліотеці налічується 9 тисяч видань
«Особливе місце в нашому фонді займає «біблія» якості – Федотова А. Е. «Основы GMP», Чуєшова В. І. «Технология лекарств промышленного производства», «Державна фармакопея України». Наші працівники неодноразово простудіювали ці книги. Щодня до бібліотеки приходять приблизно 6–9 осіб. Книги живуть — їх безперервно читають. Люди щось позначають, закладають кольоровими стикерами. Я прошу не видаляти закладки, так цікавіше — знаєш, що позначив для себе попередній читач», — розповіла Ірина Метчинська.
На стелажах бібліотеки акуратними рядками розташовуються джерела з фармацевтики, хімії, біотехнології, менеджменту, книги з мотивації, саморозвитку, управління персоналом, маркетингу, юриспруденції тощо. Працівники самі вибирають книги, які хотіли б прочитати, і бібліотека щорічно їх закуповує. Для студентів зібрані всі сучасні підручники. Мати всю необхідну навчальну базу в стінах ПАТ «Фармак» — було централізованим рішенням керівництва Компанії.
«У нас багато хто вчиться — здобувають першу, другу освіту. Підвищують кваліфікацію, захищають дисертації. Їм, звичайно, потрібна література — спеціалізовані книги, підручники. На сьогодні все, що потрібно студенту — майбутньому фармацевту або хіміку — є в нашій бібліотеці», — додала Ірина.
Бібліотека у «Фармак» — єдина бібліотека в складі фармацевтичної компанії в Україні. Її значимість важко переоцінити. З 2012 року в бібліотеці функціонує програма IRBIS — це унікальна інтегрована бібліотечно-інформаційна система, де за каталогами можна знайти будь-яку потрібну літературу. Також є електронна бібліотека з базою матеріалів і презентацій з усіх конференцій, семінарів, заходів, де брали участь наші працівники, ISPE, ISO, GAMP, книги англійською мовою. Доступ до цієї бази є у всіх працівників ПАТ «Фармак».
Бібліотека у ПАТ «Фармак» — єдина бібліотека в складі фармацевтичної компанії в Україні
Бібліотека підключена до платних баз даних ELSEVIER (PharmaPendium, Embase). Це провідне комерційне науково-технічне видавництво, яке випускає 2000 наукових журналів і дає доступ до 9,5 мільйона наукових статей.
«Діти вчаться читати на колінах у батьків. Тому дуже важливо своїм прикладом показувати їм, що читання — це головний складник особистісного розвитку, — зазначила Ірина. — Завдяки підтримці профкому «Фармак» у фонді бібліотеки 170 примірників дитячої літератури: оповідання, пригоди, казки, фентезі. Спілкуємося з юними фармаківцями через їхніх батьків і вже знаємо, хто й що любить читати».
Ірина Метчинська, головний бібліотекар ПАТ «Фармак»
Кожну з 9 тисяч книг бібліотеки Ірина тримала в руках, а з ділової літератури кожну 5-у прочитала. Тому вона охоче радить і пропонує літературу. Допомагає в разі кар’єрного переміщення новим працівникам здобути необхідні управлінські знання та навички.
«Люди йдуть. По знання. По спілкування. По новинки. Жоден ґаджет не зможе замінити фізичного контакту з книгою, і фармаківці це розуміють. Розвиваємо компанію читанням», — додала Ірина Метчинська.