Якість починається з мене: Відділ захисту прав і судового представництва
“Чимала кількість випадків порушення прав обумовлена тим, що в українській судовій практиці немає дієвого алгоритму обрахунку заподіяної шкоди. Якби порушник знав, що гарантовано сплатить кошти – наприклад, усе, що заробив під час продажу продукту з використанням чужої торговельної марки, або Держава сплатить % за користування грошима, які державні органи неправомірно списали з Компанії, – ситуація була б іншою. Сподіватимемося, в майбутньому судова практика буде вдосконалюватись”, – начальник відділу захисту прав судового представництва.
У 2018 році відділ супроводжував 47 судових справ.
Відділ входить до Служби директора з правового забезпечення і здійснює свою діяльність у кількох головних напрямах:
– претензійна робота, зазвичай, дозволяє нам вирішувати спірні питання у досудовому порядку, забезпечуючи захист і відновлення прав компанії в істотні коротші строки порівняно із судовим провадженням, та як, правило, без необхідності додаткових грошових затрат, що, однак, не виключає необхідності, в окремих випадках, подальшого ініціювання судового захисту.
– захист прав Компанії у судах. Цей напрямок також можна умовно поділити на категорії
• Захист інтелектуальної власності. Окрім торгової марки «Корвалол», фахівці також захищали право «Фармак» на такі торгові марки, як «Діазолін», , «Валідол», «Нафтизин». Однак не тільки торговельні марки є предметом спорів у вказаній категорії, наразі ми захищаємо право Фармак на здійснення наукової розробки.
• Спори з Державною фіскальною службою виникають щодо неправомірного коригування митної вартості продукції, яке впливає на сплату обов’язкових платежів до бюджету, або оскарження протоколів щодо порушення валютного законодавства, складених на посадових осіб Компанії через заборгованість контрагентів Також ми вперше стикнулись з необхідністю захисту прав щодо неправомірного списання з Компанії акцизного податку на спирт.
• Стягнення заборгованості, як з Покупців-резидентів, так і з іноземних контрагентів, в тому числі супровід процедур банкрутства.
• Захист ділової репутації, щодо спростування публікацій у ЗМІ недостовірної негативної інформації про діяльність компанії та її продукцію (наприклад, про такі лікарські засби як “Тропікамін”, “Амізон”)
• Захист інтересів Компанії у роботі з фіскальною службою. Через заборгованість контрагентів на керівників спеціалісти складають протоколи щодо порушень валютного законодавства.
– захист прав Фармак в інших органах таких як АМКУ є не таким поширеним, проте досвід його застосування свідчить про його ефективність, наприклад у випадках неправомірного використання торговельної марки (наразі захищаємо ТМ «Піколакс» від такого використання). Ми також мали цікаву справу про визнання монополістом постачальника, що ухивлявся від поставки сировини, незважаючи на наявність укладеного з ним договору. Непоодинокими є випадки оскарження до АМКУ процедури публічних закупівель.
Далі буде…
Якість починається з мене: Служба директора з правового забезпечення
“Ефективний захист прав та інтересів «Фармак» стає можливим завдяки сильній команді, якій немає рівних серед юридичних підрозділів фармацевтичних компаній України. “, – Дмитро Таранчук, Директор з правового забезпечення ПАТ «Фармак».
У проекті “Якість починається з мене” ми продовжуємо знайомитись з підрозділами “Фармак”. Проект показує, як працює й чим дихає департамент/дирекція/відділ зсередини. Які поняття вкладає в слово «якість». Адже якість для кожного підрозділу — своя, але тим не менш вона єдина для всієї Компанії.
Якість починається з Служби директора з правового забезпечення, тому що всі права та інтереси захищаються та відстоюються саме тут. Це, свого роду, щит Компанії, котрий захищає від зловмисників та недобросовісних конкурентів.
Працівники Служби здійснюють колосальні обсяги роботи: дбають про інтереси «Фармак» на внутрішньому і зовнішньому фармацевтичному ринках, стежать за суворим дотриманням законів і корпоративних вимог, а також захищають право Компанії на торгові марки, матеріальні та нематеріальні цінності. Про справжніх бійців – Службу директора з правового забезпечення – та їхню місію розповідає Дмитро ТАРАНЧУК, директор з правового забезпечення ПАТ «Фармак»:
Ефективний захист прав та інтересів «Фармак» стає можливим завдяки сильній команді, якій немає рівних серед юридичних підрозділів фармацевтичних компаній України. Все, що є об’єктом власності – будівлі, обладнання, ноу-хау, технології, – може стати об’єктом порушення прав, і ми маємо захищати Компанію від таких порушень. Відстежуємо всі процеси, які відбуваються на етапі реєстрації торгових марок, і якщо бачимо, що наші права хтось намагається порушити, одразу починаємо діяти. Наші спеціалісти – це фактично бійці передової лінії фронту, які докладають усіх зусиль, аби запобігти порушенням та захистити інтереси Компанії.
Юридичний департамент у ПАТ «Фармак» було створено ще 2006 року. До нього входили юридичний відділ і патентне бюро, яке відповідало за питання інтелектуальної власності. З часом служба розширювалася, обсяг завдань збільшувався та ускладнювався. У січні цього року в структурі Служби відбулися зміни – було сформовано Службу директора з правового забезпечення, яка складається з трьох відділів: правового забезпечення, інтелектуальної власності, який трансформувався з патентного бюро, та захисту прав і судового представництва.
Серед головних напрямів роботи – захист брендів Компанії. В Україні їх зареєстровано більше 500, а на закордонних ринках – більше 800. «Фармак» захищає кожен генеричний лікарський засіб власної розробки, який має свою торгову марку, що реєструється і в Україні, й у тих країнах, де виходить на ринок. Торгова марка – це саме те, що відрізняє лікарський засіб розробки та виробництва ПАТ «Фармак» від аналогічних генериків інших виробників, як свідчення того, який внесок зроблено у процес створення, у якість та ефективність. Це інтелектуальна власність Компанії, можливість належним чином конкурувати на ринках і захищати продукт від копіювань у назвах, упаковках тощо.
Патентний пошук – це ще один дуже важливий напрям роботи Служби. Компанія суворо дотримується законів і працює так, щоб не допускати порушення прав інших. Наприклад, коли йдеться про розробку певної молекули чи технології, спочатку триває ретельний пошук у відповідних базах на наявність патентного захисту. Така інформація важлива й для того, аби планувати майбутні розробки Компанії: наприклад, якщо в іншій країні вже є патент на певну молекулу, раніше, наприклад, 2022 року інші компанії не можуть її використовувати у своєму виробництві.
Це дуже масштабна і кропітка праця, адже потрібно опрацювати дуже багато патентів й оцінити їх з юридичного погляду. До того ж співробітникам, які мають профільну освіту та підготовку, треба ще й детально проаналізувати патенти з точки зору технологічних нюансів.
Кожна компанія має певну кількість нерухомості, обладнання. Тож ще одним завданням Служби є правильна реєстрація та захист від незаконних зазіхань на таке майно. І такі приклади були: маючи право власності на будівлю, ПАТ «Фармак» вступив у судовий спір з компанією, яка також вважала, що має певні права на цю нерухомість. У судовому порядку вдалося довести, хто, зрештою, є власником майна.
Спеціалісти Служби повсякчас стежать за дотриманням законодавства в ході роботи Компанії, щоб унеможливити будь-які порушення. Також забезпечують належний юридичний супровід під час перевірок державними органами, аби не було жодних порушень з боку перевіряючих.
Є чимало порушень і на іноземних фармацевтичних ринках, тож спеціалісти ретельно відстежують дотримання прав Компанії «Фармак». Роботу проводять у двох важливих напрямах: контроль за поверненням дебіторської заборгованості, вжиття відповідних заходів (звернення до суду, виконання його рішень для того, щоб у примусовому порядку отримати оплату за поставлену продукцію). З такими ситуаціями, коли контрагенти отримують товар, але несвоєчасно сплачують за нього, фахівці Служби часто мають справу в Узбекистані, Казахстані, Вірменії; розв’язання спорів, які стосуються захисту прав інтелектуальної власності на бренди Компанії. Захищати права Компанії доводилося в Казахстані, Узбекистані, Грузії. Там траплялися випадки протиправного використання позначень, які на цих територіях були захищені торговими марками ПАТ «Фармак».
Робота співробітників Служби – це величезна кількість опрацьованих документів (наприклад кількість опрацьованих договорів за 2018 рік складає більше ніж 4600 контрактів), вражаючі обсяги опрацьованої інформації щодо патентів (в 2018 році майже 200 патентних пошуків і більше 300 пошуків по торгових марках), години судових слухань(180 годин). Тут працюють справжні професіонали з юридичною, а деякі спеціалісти ще й з технічною освітою, та з великим досвідом. До того ж триває постійне інтенсивне навчання та самонавчання усіх співробітників, адже законодавство суттєво змінюється кожні 2-3 роки.
Якість починається з мене: Відділ якості АФІ
Місія відділу якості АФІ – забезпечення функціонування та постійного поліпшення процесів фармацевтичної системи якості (ФСЯ), а також контроль якості сировини, матеріалів, проміжної та готової продукції на виробництві АФІ м. Шостка.
«Найважче у нашій роботі – багатофункціональність наших працівників. Наприклад, інженер відділу якості координує процеси навчання персоналу підрозділу, уп
равління відхиленнями, управління змінами, управління САРА; розробляє PQR, розробляє ДВД, видає документацію та ін. І в цьому є складність – швидко перемикатися з одного про
цесу на інший. Потрібні широкі знання та постійне нарощування компетенцій», – відзначила начальник відділу якості АФІ.
Майже усі працівники відділу – мешканці Шостки й не мали досвіду роботи у фармацевтичній галузі. І тому основне досягнення відділу – навчання, розвиток та успішна робота персоналу. У листопаді один з наших співробітників прийняв участь у в 4-ій міжнародній науково-практичній конференції «Хімічна технологія: наука, економіка та виробництво», яка проводилася у Шосткінському інституті Сумського державного університету в м. Шостка, з доповіддю «Оптимізація часу ВЕРХ аналізу в контролі якості при виробництві АФІ та ГЛЗ”.
За останній рік виробництво АФІ успішно пройшло 3 аудити європейськими компаніями з Польщі та Німеччини.